Apple inovuje. Už minimálne 10 rokov prichádza rok čo rok s revolučnými novinkami. Jedna vec sa ale príliš nezmenila. Dizajn pracovného prostredia v iOS.
Dizajn z Apple Watch v iOS?
Na špeciálnom Apple evente, ktorý sa konal 9. septembra 2014, sme mohli vidieť nový dizajn typického iOS rozhrania, ktorý tvoril základ pre software v hodinkách Apple Watch.
Pravdepodobne najzaujímavejšou zmenou bol dizajn domovskej obrazovky týchto hodiniek, ktorá bola doslova posiata ikonkami v zaujímavej hexagonálnej štruktúre.Toto bola prvá závažná zmena, odkedy Steve Jobs v roku 2007 iOS po prvýkrát predstavil.
Apple jednoznačne považuje Apple Watch za svoju budúcnosť, je preto na mieste popremýšľať nad tým, či tento dizajn môže naznačovať aj budúcnosť iOS.
Od iPhonu 1 po iPhone 7 plus
Dnes je dizajn vo svojej podstate rovnaký ako bol pred siedmimi rokmi. Začalo to 3.5″ TFT displejom bez prídavných aplikácií, postupne však prichádzali rôzne inovácie. Prišiel iTunes, noví SW developeri, prišiel iPad aj Retina displeje. Displeje sa zväčšovali a ikonky pribúdali. Kým v roku 2007 mal nový iPhone 4×4 ikonky, dnes iPhone 7 plus ponúka až 6×4, čiže 24 ikoniek na jednom displeji. O iPadoch ani nehovoriac. Pribudlo pár funkcií, multitasking menu, notifikačné lišty, lišta rýchleho prístupu…no dizajn ostáva.
Nechceme viesť debaty, že by sa to malo zmeniť len preto, aby sa to zmenilo. Mnoho ľudí sa na to pozerá práve cez takúto optiku, čo však nie je najvhodnejšie, lebo priznajme si to, tento dizajn je stále platný a použiteľný. Poďme sa ale na vec pozrieť z praktickejšieho hľadiska.
Jeden systém pre všetko
Tak ako Microsoft experimentuje so svojim Metrom, tak i Apple by mohol vyskúšať implementovať jeden systém pre všetky svoje mobilné zariadenia. Riešenie v Apple Watch sa zdá byť perfektné.
Miesto klasického doku a ikoniek mať jedno moderne vyzerajúce rozhranie plné ikoniek, ktoré zaujmú svojim moderným štýlom. Nielen, že by prostredie vyzeralo modernejšie, dokonca by sa dalo rovnako prispôsobiť na malinký displej Apple Watch a tiež aj na 9.7″ iPad, čo by zaručovalo krásnu plynulosť rozhrania naprieč zariadeniami.
Orientácia
Tak, ako sa v „strede“ mriežky v Apple Watch nachádzajú hodinky, tak by sa mohol v iPhone nachádzať Spotlight, pre rýchlejšie vyhľadanie toho, čo potrebujete. Na túto pozíciu by ste sa vracali vždy, kedy by ste vyšli z aplikácie, stlačili home button atď.
Mohlo by sa však tiež stať, že by ste vlastne Spotlight vôbec nepotrebovali. Namiesto neustáleho slidovania naprieč obrazovkami by ste totižto mali len jednu, naplnenú všetkými aplikáciami, ktoré v telefóne máte. Medzi nimi by ste sa mohli veľmi jednoducho pohybovať „ťahaním“ tejto mriežky hore-dole, zväčšovať a zmenšovať ikony (a s nimi samozrejme aj ich počet) jednoduchým priblížením/oddialením pomocou dvoch prstov. To by mohlo byť prívetivé aj pre tých s horším zrakom a stalo by sa to prirodzeným nahradením možnosti „Priblížená obrazovka“ v súčasnom iOS 10.
Organizácia jednotlivých aplikácií by sa mohla podobať tej dnešnej. Do jedného priečinka by sa vošlo 7 aplikácií, ktoré by sa po rozkliknutí otvorili do jedného šesťuholníčka so siedmou aplikáciou v strede. Takto by sme mohli otvárať a zatvárať a tým aj zväčšovať/zmenšovať počet ikoniek na obrazovke.
Reachability
Apple s novými iPhonmi predstavil aj funkciu Reachability – funkciu, pri ktorej sa vám displej v iPhone zmenší na polovicu, aby ste dosiahli prstom na vrchnú hranu displeja, pokiaľ telefón držíte v jednej ruke. keď sa tak stane, ostane vám pár ikoniek. Predstavte si však, že máte „nekonečnú“ mriežku aplikácií. Je nejaká príliš hore? Jednoducho si ju pritiahnete nižšie a zapnete.
V súčastnosti sa priorita aplikácií na obrazovke nachádza v hornom ľavom rohu displeja – najneprístupnejšom mieste na displeji. To znamená, že pokiaľ si nainštalujete novú aplikáciu, tá sa pridáva postupne práve z toho rohu. V novom systéme, by každá aplikácia bola v strede, presne tam, kde je to pre človeka najprirodzenejšie. (Reachability tiež premiestňuje prvý riadok aplikácií práve do stredu.)
Grafika ikoniek
Grafika ikoniek by sa musela zmeniť. Z dnešnej štvorcovej so zaoblenými rohmi by sa museli stať okrúhle ikony. To by pre developerov nemal byť problém, už len pre to, že pokiaľ budú chcieť vyvinúť appku pre Apple Watch, tak či tak musia okrúhlu ikonku spraviť. Ako môžme vidieť na obrázku, ktorý pripravili chlapíci z 9to5mac.com, väčšina súčasných iOS ikoniek by nemala problém s obyčajným orezaním.
Záver
S Apple Watch firma predstavila aj úžasné, kompletne nové prostredie s veľkým potenciálom. Nie je len intuitívne, ale aj flexibilné a adaptívne zároveň. Čas ukáže, či sa toto prostredie dostane do ostatných iOS zariadení, no množstvo výhod, ktoré by to so sebou prinieslo bude určite silným argumentom na zváženie pre vývojárov v Apple. Chceli by ste takýto dizajn vo svojom zariadení aj vy? Páči sa vám?
Zdroj: 9to5mac.com