Apple robí zásadný krok pri výrobe svojich iPhonov. Podľa denníka The Economic Times začal Foxconn, hlavný zmluvný partner Apple, dovážať komponenty pre iPhone 17 z Číny do Indie. Tie sú určené na skúšobnú výrobu, ktorá odštartovala v júni. Nové zariadenia sa teda potichúčky montujú aj vo farbike, v ktorej do doposiaľ nebolo bežné.

Do Indie dorazili kľúčové súčiastky ako displeje, sklá, konštrukčné diely či kamerové moduly. Tieto časti predstavujú približne 10 % všetkých dovozov Foxconnu z Číny za daný mesiac. Zvyšok patrí starším modelom, ako sú iPhone 14 a pripravovaný iPhone 16. Je teda jasné, že Apple vidí v Indii čoraz väčší potenciál a nebojí sa do tejto krajiny diverzifikovať produkciu.

Podľa odborníkov ide o predprípravu na sériovú výrobu, ktorá by sa mala naplno rozbehnúť v auguste. Cieľ je jasný – byť pripravený na uvedenie iPhonu 17 v septembri. Zariadenie by malo byť predstavené pravdepodobne už 9. septembra 2025.

V Indii začne poprvýkrát výroba iPhonu 17 v rovnaký deň, ako v Číne

iPhone 17 nová farba
Zdroj: X / Majin Bu

Ide pritom o obrovský posun v stratégii Apple. Ešte pri modeli iPhone 14 začala výroba v Indii až šesť týždňov po Číne. Pri iPhone 16 už prebiehal vývoj nových modelov (tzv. NPI proces) súčasne v oboch krajinách. Teraz však Apple plánuje spustiť masovú výrobu iPhonu 17 v Číne aj Indii v ten istý deň – po prvý raz v histórii značky.

Napriek tomu projekt čelí aj výzvam. Z Indie totiž nedávno odišla skupina čínskych inžinierov z Foxconnu, ktorí zohrávajú kľúčovú rolu v presnom obrábaní dielov a trénovaní zamestnancov. Presnosť výroby iPhonov je extrémne náročná – rozdiel 1 mm môže znamenať neúspešný produkt a to si tak obrovský dodávateľ, akým je práve Foxconn nemôže dovoliť.

Napriek tomu indická vláda situáciu vníma pozitívne a tvrdí, že odchod čínskeho personálu nemá žiadny vplyv na výrobný plán. Problémy s dovozom výrobných strojov sa vraj už začali riešiť a všetko ide podľa plánu.

Prečo Apple presúva výrobu iPhonov do Indie?

Apple India
Zdroj: Wikipedia, Unsplash / Thai Nguyen (úprava redakcie)

Apple už niekoľko rokov čelí geopolitickému tlaku, obchodným vojnám a logistickým problémom v Číne. Pandémia, prerušené dodávateľské reťazce a napäté vzťahy medzi USA a Čínou urýchlili rozhodnutie diverzifikovať výrobu.

India sa ukazuje ako strategická alternatíva – má obrovský pracovný trh, priaznivé vládne podmienky a potenciál stať sa druhým výrobným centrom sveta.

Apple tiež sleduje rastúci dopyt po svojich produktoch v Indii. Lokálna výroba pomáha firme znížiť clá a zjednodušiť predaj priamo na tomto trhu.

Prečítajte si tiež  AKTÁLNE: Slovákom vo veľkom volajú podvodníci. Podľa čísla ich nerozoznáte no podľa týchto faktorov áno

Investície do miestnej infraštruktúry a program PLI (Production Linked Incentive) podporovaný vládou robia z Indie atraktívnu voľbu. V budúcnosti by mohla byť India nielen výrobnou základňou, ale aj vývojovým centrom pre Apple.

Môže India naozaj nahradiť Čínu vo výrobe iPhonov?

Apple čína tim cook
Zdroj: YouTube./ Apple (úprava redakcie)

India má potenciál, ale ešte ju čaká dlhá cesta. Chýba jej roky vyvíjaná výrobná presnosť, know-how a infraštruktúra, akou disponuje Čína. Zatiaľ čo Čína má špičkové technológie, školených pracovníkov a celú sieť subdodávateľov v blízkosti výrobných závodov, India sa len dostáva na začiatok tejto cesty.

Odchod čínskych inžinierov z Foxconnu v Indii to len potvrdzuje – stále sú nevyhnutní pre kľúčové fázy montáže.

Napriek tomu Apple investuje miliardy do toho, aby tieto rozdiely eliminoval. Už dnes sú niektoré modely iPhonu montované v Indii súčasne s Čínou, čo by bolo pred pár rokmi nemysliteľné.

India sa rýchlo učí, zapája do procesu NPI a vláda sa snaží pritiahnuť technologických gigantov všetkými prostriedkami. V horizonte niekoľkých rokov môže ísť o plnohodnotnú náhradu, minimálne pre základné modely iPhonov.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -