Interaktívne widgety sa dostávajú v čoraz väčšom množstve aj na uzamknutú plochu našich smartfónov. To prináša týmto zariadeniam nové možnosti ovládania. Využíva to aj spoločnosť Glance, ktorá na zamknutú plochu pridáva rôzne druhy obsahov pre používateľov, ako sú články, videá, kvízy, hry a samozrejme reklamy. Táto firma teraz podľa The Verge rokuje s niekoľkými americkými operátormi, aby mohla byť v najbližších dvoch mesiacoch spustená na niektorých smartfónoch s operačným systémom Android na území USA. Konzumácia reklám teda nebude prebiehať iba v aplikáciách.
Glance nazýva svoje obsahové karty, ktoré sú dostupné na uzamknutej obrazovke ako „glances“ a tvrdí, že ich používatelia konzumujú v priemere až 65-krát denne. Firma, ktorá je dcérskou spoločnosťou indickej reklamnej technologickej spoločnosti InMobi Group zároveň dodáva, že už dnes spolupracuje s viacerými poprednými výrobcami smartfónov, vrátane spoločností Samsung či Xiaomi. Jej softvér má byť vďaka tomu zabudovaný vo viac ako 400 miliónoch zariadeniach naprieč celou Áziou a už čoskoro by sa mohol dostať aj do USA.
Keď sa nad tým človek zamyslí, samotné „glances“ vlastne nie sú až tak zlým nápadom. Áno, obsahujú otravné reklamy, no tie sú dnes všade a ak by ste sa chceli dozvedieť rovnaké informácie ako na uzamknutej ploche, museli by ste vojsť do aplikácie, kde by ste sa s platenou inzerciou stretli tak či tak.
Reklamám na uzamknutej ploche sa nevyhnete ani vtedy, keď budete používať iPhone od Apple
Verte alebo nie, s týmto nápadom sa nemusíme stretnúť len na zariadeniach s operačným systémom Android ale aj na iPhonoch s iOS. Koniec koncov, deje sa to aj dnes prostredníctvom notifikácií. V prípade Apple však budete môcť počítať aspoň s tým, že to, či budete tolerovať reklamy zostane len na vás.
Narážame samozrejme na prepracovanejšiu uzamknutú obrazovku v iOS 16, ktorá prináša rozsiahle možnosti individualizácie, ale aj možnosť používať takzvané „Live Activities“. Táto funkcia vznikla prioritne preto, aby ste mohli na zamknutej ploche sledovať aktuálne dianie športového podujatia, alebo napríklad skontrolovať, kde sa nachádza vaše jedlo, ktoré ste si nechali doručiť kuriérskou spoločnosťou.
Nástroj Live Activities ale budú môcť využívať aj vývojári tretích strán a tak je len otázkou veľmi krátkeho času, kým sa tejto možnosti chopia veľké firmy, ktorých aplikácie budú na zamknutej ploche smartfónu zobrazovať články, videá alebo iný obsah spolu s reklamou.
Šťastím však bude to, že nepôjde o nič vstavané. Ak sa teda používateľ rozhodne widget odinštalovať, automaticky sa zbaví všetkých reklám. Toto nemusí byť na niektorých Androidoch samozrejmosťou.
Šéf softvéru spoločnosti Apple Craig Federighi hovorí o uzamknutej obrazovke iPhonu ako o tvári vášho telefónu, pričom on sám je presvedčený o tom, že by Live Activities mohli uľahčiť získavanie rýchlych informácií bez toho, aby ste museli odomykať telefón. „Ak môžete získať odpoveď na prvý pohľad, nemusíte odomykať,“.
Veľa ľudí má podľa Federighiho problém s tým, že keď už raz telefón odomknú, niekedy aj zabudnú, prečo to urobili. Určite ste sa s tým stretli aj vy sami. Prepracovaná domovská obrazovka, ktorá prišla do iOS 16, by mala pomôcť v riešení tohto problému. Zároveň však prinesie nové možnosti používania zariadenia a konzumácie obsahu.
Aký to bude mať vplyv na mobilné dáta alebo spotrebu batérie?
Samozrejme, aj keď je všetko vyššie uvedené veľmi pekné, prináša to so sebou negatíva. Či už by vám reklama na uzamknutej ploche vadila alebo nie, takýmto spôsobom by mohla spolu s obsahom, ktorý by ju sprevádzal, ovplyvňovať vaše zariadenia.
V prvom rade je to vysoká spotreba mobilných dát, ktorá by mohla súvisieť so zobrazovaním videí, veľkých obrázkov alebo mini-hier. Predstavte si, že sa na ploche vášho smartfónu ukáže takýto obsah až 65-krát denne. To by mohlo predstavovať stovky megabajtov, ak nie gigabajty mobilných dát mesačne. Ak sa však Glance dohaduje s mobilnými operátormi, dá sa počítať s tým, že dáta minuté týmto spôsobom by sa používateľom nemuseli zarátať od ich štandardného mesačného plánu.
Zároveň tým, že k nám bude chodiť obsah priamo skrz uzamknutú plochu sa môže ľahko stať, že na našich zariadeniach budeme tráviť ešte viac času, ako doposiaľ. Príspevky sú vysoko personalizované a tak majú väčšiu šancu na to, aby si získali našu pozornosť. To však so sebou prináša druhé negatívum, ktorým je rýchlejšie vybíjanie zariadenia.
Uvidíme, aký bude budúci trend konzumácie obsahu na našich smartfónoch, avšak táto cesta sa v súčasnosti zdá ako veľmi reálna a pravdepodobná. Akonáhle sa dozvieme niečo nové, budeme vás o tom samozrejme informovať. Zároveň vás chceme poprosiť, aby ste sa vyjadrili do diskusie pod týmto článkom k tomu, či by ste boli ochotní tolerovať reklamy na uzamknutej ploche telefónu výmenou za bezplatný obsah. Tešíme sa na všetky vaše postrehy a názory.
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?