Ambiciózny plán Európskej únie zakázať predaj spaľovacích motorov do roku 2035 a povoliť len vozidlá s nulovými emisiami sa v súčasnosti prehodnocuje. Tento posun v stratégii prichádza uprostred diskusií o výnimke pre vozidlá na syntetické palivá. Finančný riaditeľ spoločnosti Porsche, Lutz Meschke naznačil možné odklady zákazu, ktoré odrážajú pomalý prechod na elektrické vozidlá (EV) a výzvy, ktorým elektromobilita v súčasnosti čelí. Téme sa venoval Autosalon.tv.
Vo svojom prejave v Singapure pri príležitosti predstavenia nového elektrického modelu Porsche Macan sa Lutz Meschke vyjadril k prebiehajúcej diskusii o konci spaľovacích motorov a naznačil možný odklad. Meschkeho poznámky poukazujú na prekážky v sektore elektrickej mobility, vrátane nespoľahlivej nabíjacej infraštruktúry, vysokých nákladov na elektrické vozidlá a zrušenia dotácií, ktoré môžu spochybniť pripravenosť Európy na túto ambicióznu transformáciu.
Pozoruhodné je, že Spojené kráľovstvo už revidovalo svoj pôvodný plán ukončenia predaja spaľovacích motorov z roku 2030 na rok 2035. Toto rozhodnutie odráža, akej obrovskej výzve v skutočnosti čelíme a tiež to, že nie každý je ochotný prejsť na technológiu elektrických vozidiel. Je to však úplne logické, nakoľko tento druh pohonu môže byť skôr alternatívou, ale nie 100 % náhradou.
Meschke tiež poukázal na fakt, že zatiaľ čo segment prémiových elektromobilov môže prežiť bez dotácií, ich zrušenie pre masovo vyrábané dostupné vozidlá bolo chybou. Naznačuje, že ak súčasná neochota kupovať elektrické vozidlá v Európe pretrvá, dotácie by sa mali opäť zaviesť. Problémom je, ale fakt, že mnohé krajiny na ne nemajú prostriedky vo svojich rozpočtoch. A to je obrovský problém.
Reklama: Využite zľavový kód „svetapple20“ a nakupujte na Loopi.sk všetko príslušenstvo pre Apple zariadenia s 20 % zľavou. Akcia platí aj na produkty, ktoré už sú zľavnené. Ušetriť teda môžete pomerne dosť peňazí.
Masívne investície do elektromobilov a batérií
Napriek možnému odkladu zákazu spaľovacích motorov európsky automobilový priemysel už výrazne investoval do vývoja elektrických vozidiel a batérií, ktoré by mali byť (ak sa nič nezmení) jedinou možnosťou na nákup po roku 2035.
Tieto investície by mohli znamenať, že aj v prípade odkladu môže predaj automobilov so spaľovacím motorom naďalej klesať, keďže výrobcovia sa zamerajú na výrobu elektrických modelov a tak by mohla ich cena postupne padať na oveľa rozumnejšiu úroveň z toho, na čo sme zvyknutí dnes.
Za zmienku tiež stojí, že automobilka Porsche ako jeden z mála výrobcov automobilov stále vidí budúcnosť aj mimo elektrického pohonu. Nemecký výrobca už roky spolupracuje na vývoji syntetického benzínu, ktorý by sa mohol v spaľovákoch používať.
Spomínaná prebiehajúca diskusia a reakcia priemyslu poukazujú na zložitosť a výzvy prechodu na udržateľnú automobilovú budúcnosť. Termín EÚ do roku 2035 je viac než len politika; je to kľúčový bod vo vývoji automobilového priemyslu. A aj keď existujú názory, že ho to môže posunúť len dopredu, rovnako sa môže stať, že bude na území starého kontinentu významne ohrozený. Netreba totiž zabúdať, že z Ázie k nám už teraz prúdia relatívne lacné elektromobily s perfektnou výbavou. A zrejme sa to bude stupňovať.
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.