Aktualizácia (9:30): Americká armáda počula implóziu Titana
Americká armáda prevádzkuje prísne tajný detekčný systém, ktorý je určený na rozpoznávanie nepriateľských ponoriek. Ako sa teraz ukazuje, len niekoľko hodín po tom, čo Titan začal svoju misiu zaznamenali úradníci zvuky, ktoré mohli byť implóziou v blízkosti miesta, kde sa ponorka stratila.
Námorníctvo malo tieto dáta okamžite zdieľať s veliteľom incidentu. Podľa oficiálneho vyhlásenia bola vykonaná podrobná analýza akustických údajov, na základe ktorej sa podarilo odhaliť anomáliu zodpovedajúcu implózii v blízkosti miesta, kde došlo ku strate spojenia.
Aj napriek tomuto zisteniu však bolo rozhodnuté, že pátracia akcia bude pokračovať v snahe zachrániť päť ľudských životov, ktoré sa nachádzali na palube Titanu. Teraz už vieme, že nehodu v takejto hĺbke nemal šancu nikto z posádky prežiť.
Aktualizácia (21:40): Trosky ležia len 200 metrov od Titanicu
Trosky z ponorky Titan, ktoré počas dnešného dňa našla pobrežná stráž USA za pomoci špeciálnych diaľovo-ovládaných podmorských vozidiel ležia údajne len 200 metrov od prednej časti Titanicu.
Ku téme sa vyjadril expert Carl Hartsville z oceánografického inštitútu Woods Hole, ktorý zdôraznil, že v danej oblasti sa nenachádzajú žiadne iné trosky lode, ktorá nabúrala do ľadovca ešte v roku 1912.
Uvedená oblasť má vraj hladké dno a je v súlade s miestom poslednej komunikácie s Titanov. Veľkosť poľa, v ktorom sa nachádzajú trosky súhlasí aj s implóziou vo vodnom stĺpci. Ku nehode teda podľa všetkého došlo bezprostredne po strate komunikácie už zhruba 45 minút po začatí expedície.
Aktualizácia (21:05): Americká pobrežná stráž potvrdila informácie o nájdení trosiek ponorky Titan
Pobrežná stráž USA práve oficiálne potvrdila, že trosky objavené v oblasti pátrania v blízkosti vraku lode Titanic pochádzajú z nezvestnej ponorky. Posádka Titanu nemala šancu túto nehodu prežiť. Sutiny naznačujú, že došlo ku katastrofálne strate tlaku v komore ponorky. Kontradmirál John Mauger potvrdil, že podvodné plavidlo našlo „chvostný kužel“ nezvestnej ponorky.
Mauger zároveň vyjadril úprimnú sústrasť rodinám a doplnil, že špeciálne technológie, ktoré sa dokážu potopiť do hĺbky niekoľkých kilometrov zostanú na scéne, aby naďalej zbierali informácie, na základe ktorých sa bude analyzovať, čo sa presne s ponorkou stalo. Odborníci sa pokúsia zostaviť aj presnú časovú os so súhrnom všetkých podrobností.
Expert na podmorské operácie dodáva, že počas záchrannej akcie sa podarilo nájsť až 5 veľkých kusov, ktoré signalizovali, že ide o pozostatky stratenej ponorky. Najskôr sa podarilo detegovať spomínaný chvostný kužel a potom sériu ďalších úlomkov vrátane predného konca tlakového trupu.
Pobrežná stráž zatiaľ nevie povedať, kedy došlo k implózii, no špeciálne bóje nezaznamenali v priebehu 72 hodín, kedy boli vo vode žiadne výnimočné udalosti. Aj preto sa predpokladá, že problém nastal už pri strate kontaktu so sprievodnou loďou.
Aktualizácia (19:10): Trosky na dne oceánu pochádzajú z ponorky Titan
Portál Sky informuje o tom, že trosky nájdené na dne oceánu skutočne pochádzali z ponorky Titan. Konkrétne má ísť o rám a zadný kryt. S touto správou prišiel David Mearns, ktorý je osobným priateľom pasažierov Titanu. Vraj je súčasťou skupiny na sociálnej sieti WhatsApp, na ktorej sú napojené aj pátracie tímy.
V praxi to znamená, že trup ponorky nebol stále nájdený, no dve veľmi dôležité súčasti celého systému áno. V hĺbke 4 000 metrov sú silné prúdy, ktoré mohli odniesť zvyšky Titanu spolu s posádkou na úplne iné miesto.
Mearns zdôrazňuje, že na základe týchto indícii predpokladá, že sa s ponorkou muselo stať niečo vážne zlé. Najpravdepodobnejším scenárom bola podľa odborníkov implózia.
Aktualizácia (18:15): Pobrežná stráž uviedla, že objavila trosky
Americká pobrežná stráž pred malou chvíľou uviedla, že sa jej podarilo detegovať pole trosiek za pomoci diaľkovo ovládaného vozidla, ktoré sa nachádzajú v blízkosti vraku Titanicu. Experti vraj v tejto chvíli vyhodnocujú ďalšie informácie a záchranná operácia je stále aktívna až kým sa oficiálne nepotvrdí, že ponorka havarovala.
V tejto chvíli nemáme ku správe o troskách žiadne ďalšie podrobnosti, avšak už len použitie tohto slova z oficiálnych kanálov neznie dobre. Podľa odborníkov musela americká pobrežná stráž veľmi dlho uvažovať nad tým, či túto informáciu vydá von ešte pred plánovanou tlačovou správou, ktorá sa usporiada čoskoro.
Aktualizácia (14:30): Kyslík v ponorke už pravdepodobne došiel. Pátracia akcia pokračuje
Americká pobrežná stráž naďalej vykonáva pátraciu akciu s cieľom zachrániť pasažierov ponorky Titan, ktorí sú už štvrtý deň nezvestní. Čas však ide priamo proti nim a z pôvodných 96 hodín kyslíka už podľa výpočtov nezostalo vôbec nič. Dno oceánu však aj napriek tomu prečesávajú špeciálne diaľkovo ovládané vozidlá v nádeji, že sa Titan podarí lokalizovať a ľudí na palube zachrániť.
Na otázku, či už nie je neskoro povedal kontradmirál John Mauger z americkej pobrežnej stráže, že doposiaľ bolo vynaložené neuveriteľne zložité úsilie a preto zostávajú záchranári stále v nádeji. Na mieste sa vraj už nachádza aj záchranný tím s hyperbarickou komorou, ktorá umožňuje pacientom vdychovať 100 % kyslík.
Zaujímavé je tiež to, že odborníci ešte v roku 2018 vyjadrili obavy súvisiace s bezpečnosťou ponorky Titan. Will Kohnen, predseda výboru Marine Technology Society (MTS) mal diskutovať so zakladateľom a generálnym riaditeľom OceanGate Stocktonom Rushom (jedným z aktuálne piatich nezvestných pasažierov) o tom, že jeho firma nevyvinula dostatočnú snahu s cieľom dosiahnuť uznávaný certifikačný proces pre návrh, výrobu a testovanie ponoriek.
Dokonca sa objavili správy o tom, že v tom istom roku jeden z bývalých zamestnancov OceanGate upozornil na nedostatky ponorky Titan. Firma sa s ním následne súdila kvôli vyzradeniu obchodného tajomstva.
Aktualizácia (9:50): Musel by sa stať zázrak, aby posádku Titanu našli ešte živú
Na mieste by už mal byť aj špeciálny francúzsky prieskumný robot, ktorý je schopný potápať sa až do hĺbky približne 10 kilometrov. Ak by náhodou Titana našiel, dokázal by ho vytlačiť až ku prieskumnej lodi, ktorá by ho následne vytiahla na hladinu. Ďalšie podvodné vozidlo, tentokrát z Veľkej Británie, je už na ceste.
Odborníci sa však vyjadrujú v zmysle, že posádka by potrebovala zázrak, aby sa ju ešte podarilo zachrániť (za predpokladu, že žije). Dochádza jej kyslík a navyše spôsob jej zmiznutia je až príliš neštandardný. Americký prieskumník Josh Gates uviedol, že Titan mal špeciálne systémy, vďaka ktorým sa mohol v prípade problémov vedieť vrátiť na povrch.
Keďže sa však ponorka nevyplavila, nažnažuje to, že mohlo dôjsť ku poruche trupu, ktorý je vyrobený z kombinácie titánu a uhlíkových vlákien. Mohlo ísť napríklad o skôr spomínanú implóziu. Zábery z pátrania na svojom Twitter účte zverejnila aj Kanadská armáda.
As part of the @CanadianForces's support to the search for a missing submersible, 380 NM south of St. John’s NL, an @ARC_RCAF CP-140 Aurora from 14 Wing Greenwood, NS is providing surface search and sub-surface acoustic detection capabilities. pic.twitter.com/j4fwfwQkki
— Canadian Armed Forces Operations (@CFOperations) June 21, 2023
Aktualizácia (19:30): Ponorku sa stále nepodarilo nájsť
Nasledujúce hodiny budú rozhodujúce. Americká pobrežná stráž potvrdila, že počula viacero zvukov, avšak nedokázala potvrdiť, že prichádzali v 30-minútových intervaloch. Oceán je podľa kompetentných veľmi zložité miesto a tak ich mohlo spôsobiť v podstate čokoľvek, dokonca aj rozpadávajúci sa vrak Titanicu na jeho dne.
Záchranná akcia napriek tomu pokračuje a na miesto prichádza čoraz viac techniky, ktorá sa snaží lokalizovať ponorku. Kapitán Jamie Frederick tiež spomenul, že nepozná zásoby jedla a vody na palube Titanu, no zdôraznil, že 5 pasažierov vo vnútri ich už v tejto chvíli dostáva na prídel. Kyslík by im mal vydržať do zajtrajšieho dňa.
Aktualizácia (16:30): Začínajú sa napĺňať najhoršie scenáre
Aj keď záchranné akcie stále pokračujú, pomaly sa začínajú napĺňať tie najhoršie možné scenáre. NBC News dnes informovali dvaja vysokopostavení predstavitelia ministerstva vnútornej bezpečnosti, že zvuky „búchania“, ktoré zachytilo lietadlo počas noci, nepochádzajú z ponorky, ale po podrobnej analýze boli charakterizované, ako hluky a zvuky. V praxi to znamená, že ich nevytvoril človek.
Ponorka teda zostáva naďalej nezvestná a pokiaľ je skutočne niekde na dne oceánu so živou posádkou, pravdepodobne jej nezostáva už ani deň kyslíka pri tých najpozitívnejších odhadoch. Pátranie však naďalej pokračuje a záchranári budú aktívni až do chvíle, kým nezanikne možnosť, že by mohol päť osôb, ktoré išli skúmať Titanic ešte žiť.
Taktiež sa objavili názory odborníkov, ktorí tvrdia, že spôsob zmiznutia ponorky naznačuje, že už počas klesania došlo k nehode, ktorú posádka nemusela prežiť. Nebola totiž ani v polovici cesty, keď stratila spojenie so sprievodnou loďou.
Spôsobiť to mohlo buď poškodenie elektroniky, alebo implózia ponorky, ktorá nevydržala extrémny tlak v hlbinách mora. V takomto prípade bude hľadanie trosiek veľmi ťažké, nakoľko ponorka bola malá a pri implózii by sa rozpadla na ešte menšie kúsky.
Aktualizácia (8:50): Nádej ešte existuje, záchranári počuli opakujúce sa zvuky
Americké média informovali o pravidelných zvukoch búchania, ktoré zachytili sonarové zariadenia kanadského lietadla. Tieto zvuky sa opakovali každých 30 minút, čo znamená, že stále existuje šanca, že posádka Titanu je nažive. Kyslík im však zostáva už len na jeden deň, takže čas sa dramaticky kráti.
Záchranári preto v oblasti nasadili ďalšie sonary, ktorým sa podarilo zachytiť podobné zvuky ešte aj o 4 hodiny neskôr. Tieto údaje boli následne zdieľané s odborníkmi z amerického letectva na ďalšiu analýzu, pričom väčšia časť pátracej akcie sa presunula do oblasti, odkiaľ prichádzali.
Na detekciu týchto zvukov sa používajú špeciálne sonobóje, ktoré sú dôležitým zariadením na detekciu pod vodou. Zariadenia sú zhadzované z lietadiel do vody, kde klesajú do určitej hĺbky a vo vrchnej časti sa nachádza plavák s rádiovým vysielačom.
Tieto sonary následne vyžarujú zvukovú energiu (označovanú ako „ping“) a potom čakajú na spätnú väzbu zo strany podvodného objektu. Vo chvíli, keď sonobója zachytí ozvenu, informáciu odošle do povrchovej bóje a tá do lietadla krúžiaceho nad ňou. Táto technológia sa používala už počas druhej svetovej vojny na počúvanie zvukov vo vode a detekciu nepriateľských ponoriek.
Aktualizácia (21:00): Čas sa kráti, záchranári majú už iba 38 hodín. Ponorku navyše ešte stále ani nenašli
Už dvojdňová dráma pokračuje ďalej. Pobrežná stráž uviedla, že robí všetko preto, aby dokázala lokalizovať stratenú ponorku Titan, avšak doposiaľ sa nedostala ku žiadnym pozitívnym výsledkom. Jej kapitán Jamie Frederick uviedol, že pátranie je extrémne náročné a vyžaduje si kooperáciu viacerých agentúr.
Posádke v ponorke zostáva už iba približne 38 hodín kyslíka a okrem toho, že v rámci tohto času treba ponorku nájsť, je ešte potrebné zistiť, ako ju vytiahnuť z hĺbky približne 4 kilometrov. Doterajšie pátranie totiž nepreukázalo, že by sa mohla vyplaviť na hladinu oceánu.
Pobrežná hliadka spolu s ostatnými agentúrami skúmajú oblasť, ktorá pokrýva viac ako 7 600 štvorcových míľ. Je to väčšia plocha, ako celý štát Connecticut. Na palube stratenej ponorky spoločnosti OceanGate sa naďalej nachádza 5 osôb.
Experti podotýkajú, že pátranie po takto malej ponorke na tak obrovskej ploche je podobné, ako by ste skúmali futbalové ihrisko centimeter po centimetri za pomoci lupy.
Aktualizácia (17:35): Najlepší scenár je, že ponorka trpí výpadkom prúdu a pláva na hladine
Ako informuje medzinárodný korešpondent John Sparks pre Sky, pátracie akcie stále pokračujú. Podľa jeho slov je najlepším možným scenárom, že plavidlo utrpelo výpadok prúdu, prípadne iný technický problém a v súčasnosti sa hojdá niekde na hladine oceánu, čakajúc na svoje objavenie a záchranu.
Naopak, najhorším možným scenárom je, že plavidlo utrpelo štrukturálny problém a v súčasnosti je znehybnené niekde na dne. Spolu s ubúdajúcim časom klesá reálna šanca na záchranu jeho pasažierov.
Navyše, ak by v ňom skutočne vypadol prúd a nefungovala by tepelná jednotka, posádka vo vnútri môže umrznúť. V hĺbke 4 kilometrov je úplná tma.
Aktualizácia (13:35): Ponorka vyslala núdzový signál
Ako informuje Sky, pátranie po ponorke stále pokračuje, pričom záchranárom sa plavidlo ešte nepodarilo lokalizovať. Zaujímavou správou je však vyjadrenie oceánológa Simona Boxalla z University of Southampton, ktorý má z druhej ruky vedomosť, že Titan vyslal signál.
Treba si uvedomiť, že rádiá pod vodou nefungujú a preto sa plavidlá spoliehajú len na takzvané „pingy“. Práve pomocou nich môžu informovať napríklad loď, ktorá im robí na hladine podporu, že sa nachádzajú v núdzi. Otázne však zostáva, či tento signál plavidlo vyslalo automaticky, alebo ho vygenerovali ľudia na palube.
Dr. Boxall totiž zdôrazňuje, že ponorka môže byť dávno „stratená“, no automatické systémy ešte fungujú a snažia sa spojiť s okolitým svetom. Boxall dopĺňa, že nevie, kedy bol ping prijatý.
Aktualizácia (6:00): Ponorku stále nenašli. Záchranári majú zásadný problém
Prieskumníci stále hľadajú ponorku, ktorá mohla skončiť na dne oceánu pre technické problémy. Ako uvádza The New York Times, pokiaľ sa vybijú batérie Titanu (poznámka redakcie: názov ponorky) a prestanú fungovať ohrievače, hrozí, že ľudia vo vnútri budú veľmi podchladení a situáciu v mrazivej hĺbke neprežijú. Takisto platí, že ak by zlyhal tlakový trup plavidla, koniec pre pasažierov by bol veľmi rýchly.
Záchranári po ponorke stále pátrajú, no problémom je aj spomínaná hĺbka. Americké námorníctvo má totiž iba jednu ponorku, ktorá zvláda ponor do hĺbky cca 600 metrov. Titan je s vysokou pravdepodobnosťou oveľa hlbšie.
Na záchranu podobne veľkých objektov, ako je ponorka, slúžia diaľkovo-ovládané (niečo ako podmorské drony), ktoré sa vedia ponoriť až do hĺbky 6 kilometrov. Dopraviť ich na miesto však chvíľu trvá a problémom je aj rýchlosťou pohybu pod vodou, ktorá dosahuje asi iba 32 km/h. Treba tiež myslieť na to, že v hĺbke 4 kilometre pod morskou hladinou je úplná tma, takže presná lokalizácia je veľmi náročná.
Aktualizácia (0:35): Ponorku hľadajú lode aj lietadlá
Kontraadmirál John Mauger z americkej pobrežnej stráže pre The New YorkTimes uviedol, že záchranári robia všetko, čo je momentálne v ich silách, aby našli ponorku. Podľa jeho vyjadrenia sa v nej nachádza skutočne päť ľudí, pričom do pátrania sa zapojili aj lietadlá USA a Kanady. Rovnako tak mala pobrežná stráž na mieste rozmiestniť sonarové bóje, ktoré by mali pomôcť s presnejšou detekciou polohy ponorky.
Miesto pátrania sa momentálne nachádza približne 1 450 kilometrov od Cape Cod (Massachusetts) v hĺbke približne 4 kilometrov. Záchranári nasadzujú všetky dostupné prostriedky, aby sa im podarilo zachrániť ľudí na palube.
Podmienky na mori sú podľa hovorcu „celkom normálne„, avšak v praxi to znamená, že tímy pracujú v oblasti, kde sa nachádzajú vlny na úrovni troch až šiestich metrov. Pátraciu akciu komplikuje aj zlá viditeľnosť a hmla.
Aktualizácia (22:30): Stratenej ponorke dochádza kyslík
Ako informuje USA Today, ponorka, ktorá sa stratila v Atlantickom oceáne, má bežne na palube štvordňovú zásobu kyslíka. David Concannon zo spoločnosti OceanGate pre The Associated Pres uviedol, že kontakt s ponorkou spoločnosť stratila ešte v nedeľu ráno, pričom v pondelok popoludní jej mali zostávať zhruba 2/3 z 96 hodinových zásob. Záchranári teraz hrajú hru s časom.
Ako Concannon ďalej konkretizoval, v súčasnosti je to viac ako 32 hodín, čo ponorka začala klesať ku dnu. Maximálna hĺbku, ktorú môže dosiahnuť bez poškodenia je až 6 kilometrov, pričom trosky Titanicu majú ležať v hĺbke približne 4 kilometrov.
Zároveň sa vďaka spoločnosti Action Aviation podarilo zistiť, že jedným z členov posádky je skutočne britský podnikateľ Hamish Harding, ktorý tejto firme predsedá. Len minulý rok letel ako jeden z prvých turistov na svete do vesmíru (viď video nižšie):
Pôvodný článok: (19. júna 2023 o 20:51)
Moderné technológie umožňujú neuveriteľné veci. Pokiaľ máte dostatočné množstvo financií, pozrieť sa môžete zblízka na vrak legendárneho Titanicu, ktorý po náraze na ľadovec skončil zhruba 4 kilometre pod vodou v Atlantickom oceáne. A aj keď sú podobné zájazdy sprevádzané prísnymi bezpečnostnými opatreniami, teraz sa ukazuje, že riziko je stále veľké.
Ako informuje portál The Guardian, počas dnešného dňa (okolo 18:00 SELČ) sa pri podobnej plavbe stratila ponorka spoločnosti OceanGate, ktorá zhruba pred dvoma rokmi spustila možnosť pozrieť si historické plavidlo zblízka za 125 000 $. Dnes už je cena takéhoto zájazdu dvojnásobná a pohybuje sa na hranici 250 000 $. Každopádne, zúčastniť sa ho môže prakticky akýkoľvek turista, ktorý je ochotný zaplatiť väčší obnos peňazí.
Podľa BBC sa do tohto typu plavidla, ktoré využíva na sledovanie Titanicu malý okrúhly otvor, zmestí až 5 pasažierov, pričom jedným z nich je kapitán, druhým odborník a tretím môžu byť spomínaní turisti, ktorí si za výlet zaplatia.
Zahraničné média uvádzajú, že jedným z prítomných má byť aj britský obchodník Hamish Harding, ktorý sa v minulosti okrem iného zúčastnil aj prvého „turistického“ výletu do vesmíru spolu so spoločnosťou Blue Origin. Zahraničné média uvádzajú, že bol prihlásený na túto cestu a podľa všetkého sa nachádza aj priamo na palube.
Celý podmorský výlet pritom trvá približne 8 hodín a súčasťou jeho realizácie je aj podporná loď. Posledná expedícia mala začať 12. júna a skončiť 20. júna. Ponorka sa ale stratila a v súčasnosti po nej pátra americká pobrežná stráž. Nám nezostáva v tejto chvíli nič iné, ako držať palce záchranárom a dúfať, že celá akcia dobre dopadne.
Článok budeme aktualizovať o nové informácie
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.