Facebook je najznámejšia sociálna sieť, ktorá má približne 3 miliardy aktívnych používateľov po celom svete. Aj preto nie je prekvapením, že ľudia, ktorí sú zvyknutí na to ako funguje, neprijímajú výrazné zmeny práve najlepšie. Zdá sa však, že spoločnosť Meta s tým nemá absolútne žiaden problém. Ako uvádza vo svojej poslednej tlačovej správe, v priebehu týždňa zavedie po celom svete novinku, ktorá sa vám možno nebude páčiť.
Aby sme boli presnejší, základná karta „Domov“, na ktorej sa nám doposiaľ zobrazoval predovšetkým navrhovaný obsah od stránok, priateľov ktorých sledujeme či dokonca neznámych ľudí alebo skupín, bude fungovať trochu iným spôsobom. Zmena sa týka operačných systémov iOS aj Android.
Podľa Facebooku bude prepracovaná karta „Domov“ určená najmä na objavovanie obsahu na základe algoritmov. Jej súčasťou majú byť Reels, Stories a ďalší personalizovaný obsah, ktorý pre vás bude navrhovať umelá inteligencia.
Do aplikácie tiež pribudne nová karta „Kanály„, ktorá vám naopak ukáže obsah výhradne od sledovaných stránok, skupín, priateľov atď. V tejto časti aplikácie sa nebude zobrazovať žiaden navrhovaný obsah od vyššie spomínanej umelej inteligencie.
Z jednej zmixovanej karty sa teda stanú dve a ľudia si na to budú musieť zvyknúť. Trochu nám to pripomína Facebook prieskumník, ktorý sociálna sieť testovala aj na Slovensku (a na niekoľkých ďalších) na prelome rokov 2017 a 2018. Skončilo to fiaskom.
Mark Zuckerberg zverejnil oficiálne stanovisko
Generálny riaditeľ spoločnosti Meta Mark Zuckerberg sa ku celej zmene vyjadril ako úplne prvý – a to priamo na Facebooku. V krátkom video-statuse napísal, že snahou Facebooku je zabezpečiť, aby ľudia nezmeškali príspevky od svojich priateľov, skupín či stránok v chronologickom poradí.
Aplikácia sa bude podľa Zuckerberga stále otvárať na karte „Domov„, kde vám bude špeciálny vyhľadávací engine odporúčať obsah, o ktorom si bude myslieť, že je pre vás relevantný.
Akonáhle si však človek bude chcieť dať oddych od príspevkoch zo stránok či skupín, ktoré možno nesleduje, Facebook mu to umožní prostredníctvom karty „Kanály„.
Facebook chce byť väčšou konkurenciou pre TikTok
Aj keď sa rozdelenie feedu môže na prvý pohľad javiť ako vylepšenie pre používateľov s ľahším rozlišovaním obsahu, pravda je zrejme niekde inde. Pokiaľ sa nad tým celým zamyslíme, Facebook sa chce viac podobať na TikTok, ktorému stále rastie popularita.
Práve čínska sociálna sieť odporúča obsah na základe toho, čo si jej algoritmy myslia, že bude používateľa zaujímať – nie na základe toho, čo naozaj sleduje. No a keďže je karta „Domov“ predvolená a ľudia ju budú používať tak trochu nasilu, asi nikoho neprekvapí, prečo ju Facebook vlastne vytvoril.
Veď si len spomeňte na to, že Facebook v poslednom štvrťroku 2021 vôbec po prvýkrát stratil denných používateľov a hoci sa začiatkom roka 2022 opäť vrátil k rastu, ten je v súčasnosti výrazne pomalší, než kedykoľvek predtým. Dôvodom je to, že ľudia trávia viac času na Instagrame či TikToku a Facebook im už nepríde zaujímavý. S tým si potrebujú kompetentní poradiť.
O príspevky od priateľov či rodiny úplne neprídete. Správcovia skupín a stránok však môžu mať problém
Aby sme však boli fér, sociálna sieť sama uvádza, že na karte „Domov“ o príspevky od priateľov alebo rodinných príslušníkov úplne neprídete. Problém je však v tom, že sa môžu ľahšie stratiť, pretože budú obklopené odporúčaniami umelej inteligencie. V oboch kartách budú tiež reklamy, čo nám tak trochu naznačuje, že sa môžu navzájom prekrývať.
Každopádne, komu môže celá táto situácia najviac „ublížiť“ nebudú používatelia, ale správcovia skupín či stránok na sociálnej sieti. Práve pre tých totiž vzniká riziko, že ich bude dávať algoritmus do popredia o čosi menej než predtým. Na strane druhej však môže nastať aj úplne opačná situácia, kedy začne Facebook niektoré stránky a skupiny s vysokou interakciou preferovať. Nechajme sa prekvapiť.
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?