Regulácie Európskej únie sú z roka na rok väčším tŕňom pre všetky technologické spoločnosti. Podľa najnovších údajov organizácie Corporate Europe Observatory vynaložil Apple v roku 2025 viac peňazí na lobovanie v EÚ než kedykoľvek predtým.
Kalifornský gigant má aktuálne rozpočet na lobistické aktivity vo výške približne 7 miliónov EUR ročne, čo predstavuje takmer dvojnásobok v porovnaní so sumou, ktorú spoločnosť priznávala ešte v roku 2021.
Apple necháva v Európe astronomické sumy
Spoločnosť Apple sa tak zaradila medzi desať najväčších lobistov v technologickom sektore na európskej pôde. Týchto desať firiem spolu investuje 49 miliónov eur do ovplyvňovania digitálnej politiky, čo predstavuje výrazný podiel z celkovo 151 miliónov eur, ktoré sú zapísané v oficiálnom registri transparentnosti EÚ.

Regulácie tlačia spoločnosti k aktivite
Nárast výdavkov Apple podľa správy súvisí s viacerými novými európskymi zákonmi, ktoré sa zameriavajú na veľké technologické spoločnosti. Medzi najvýznamnejšie patria Digital Markets Act (DMA) a Digital Services Act (DSA).
Len v prvej polovici roku 2025 absolvoval Apple 29 oficiálnych stretnutí s vysokými predstaviteľmi Európskej komisie. Amazon ich pre porovnanie mal 43, Microsoft 36, Google 35 a Meta 27.
Meta a TikTok majú v EÚ obrovský problém. Nedostatočne chránili deti
Najčastejšou témou rozhovorov bola umelá inteligencia, ktorá sa objavila v 58 z celkových 146 zaznamenaných stretnutí s americkými technologickými spoločnosťami. Apple tiež diskutoval o témach ako cloudové služby, dátové centrá, DMA, DSA či pripravovaný Digital Fairness Act.
Zjednodušene povedané, Apple si chce udržať čo najlepšiu pozíciu na európskom trhu. To aj za cenu rekordných investícií do lobistických aktivít v Bruseli.
Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.
