Regulačný tlak na Apple v Európskej únii môže čoskoro ešte zosilnieť. Podľa pravidiel Digital Markets Act (DMA) musia technologické firmy nahlásiť všetky služby, ktoré presiahnu hranicu 45 miliónov aktívnych používateľov v Európe.

Apple tak oznámil, že túto úroveň spĺňajú aj Apple Maps a Apple Ads, čo automaticky spustilo proces preverovania ich postavenia na trhu. Európska komisia má teraz 45 dní na to, aby určila, či ide o dostatočne dominantné služby na udelenie tzv. „gatekeeper“ statusu.

Apple sa bráni: Nemáme dominantný vplyv

Hoci Apple informácie poskytol v súlade so zákonom, súčasne sa ostro ohradil voči tomu, aby Apple Maps či Apple Ads boli považované za brány monopolnej moci. Firma tvrdí, že Apple Maps má v Európe „veľmi obmedzené používanie“ v porovnaní s Google Maps či Waze, ktoré dlhodobo ovládajú trh.

Podobná situácia je podľa Apple aj v oblasti online reklamy – Apple Ads má vraj „minimálny podiel“ v porovnaní s gigantmi, ako sú Google, Meta či TikTok.

Apple čelí obvineniam z KLAMANIA uživateľom o súkromí. EÚ mu môže zobrať kľúčovú funkciu

Gatekeeper pravidlá už platia pre iOS a App Store

Nie je to prvýkrát, čo Apple čelí európskej regulácii. Pod Digital Markets Act už spadajú iOS, iPadOS aj App Store, čo donútilo spoločnosť implementovať viacero zásadných zmien.

Medzi najvýraznejšie patria podpora alternatívnych spôsobov platenia, otvorenie systému tretím stranám či možnosť inštalácie aplikácií mimo App Store. Pre firmu, ktorá si dlhé roky striktne strážila uzavretý ekosystém, ide o zásadný zásah.

Čo sa môže zmeniť pri Apple Maps a Apple Ads?

Hoci je zatiaľ nejasné, čo presne by musel Apple zmeniť, ak by Brusel označil tieto služby za gatekeeperov, očakáva sa, že by išlo najmä o otvorenie systému konkurencii a väčšiu transparentnosť.

Pri Apple Maps by to mohlo znamenať nové integračné možnosti pre vývojárov alebo uvoľnenie niektorých API. Apple Ads by zas mohli čeliť prísnejším pravidlám zameraným na férovú konkurenciu v reklamnom priestore.

EÚ mení pravidlá: Otravné cookie lišty majú konečne skončiť

Európska komisia má na rozhodnutie 45 dní, čo znamená, že výsledok bude známy začiatkom roka 2026. Ak Apple Maps a Apple Ads získajú označenie gatekeepera, spoločnosť bude mať šesť mesiacov na uvedenie všetkých zmien do praxe.

Hoci Apple tvrdí, že jeho služby nie sú dominantné, tlak Bruselu sa z roka na rok zvyšuje a môže zásadne formovať spôsob, akým Apple funguje v Európe.

Prečítajte si tiež  Apple zvažovalo Cellular model Apple Watch už v druhej generácii. Pozrite sa na ich prototyp

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -