Podľa najnovšej správy časopisu Forbes spoločnosť Apple tajne kupuje reklamy spoločnosti Google na vysokohodnotné aplikácie s predplatným (vývojárov tretích strán), aby si „naplnila vlastné vrecká“. Tvorcovia týchto apiek z toho vôbec nie sú nadšení.
Google samotné reklamy odmieta odstrániť, aj keď boli zakúpené bez súhlasu vývojárov aplikácií. Podľa reklamných pravidiel spoločnosti Google môžu reklamy používať ochranné známky iných spoločností, ak sú „primárne určené na predaj (alebo jednoznačne uľahčujú predaj) výrobkov, služieb, komponentov, náhradných dielov alebo kompatibilných výrobkov alebo služieb zodpovedajúcich ochrannej známke“.
To znamená, že spoločnosť Apple neporušuje žiadne zásady reklamy spoločnosti Google a tak sa s tým v podstate nedá nič robiť.
Prečo to vývojárom vadí?
V tomto bode vzniká otázka, prečo sa vývojári sťažujú na reklamu, ktorú majú vlastne zadarmo. Odpoveď je jednoduchá.
Keďže Apple navádza zákazníkov priamo na svoj obchod, tí vykonajú platbu za služby cez App Store z čoho získava technologický gigant 15-30 % províziu. Ak by si zákazníci kúpili predplatné napríklad na internetovej stránke a potom sa do apky iba prihlásili cez svoj účet, Apple by z toho v podstate nič nemalo.
Okrem toho sa v správe uvádza, že ceny reklamy sa zvyšujú, keď sa o rovnaké reklamné sloty uchádza viacero strán. To v praxi zdražuje reklamu pre vývojárov aplikácií, takže majú vyššie náklady.
Vývojári nemajú priame dôkazy, že za týmto konaním stojí Apple
Objektívne však treba poznamenať, že časopis Forbes dostal tip od vývojárov a nemohol si overiť, či reklamné spoty skutočne kupuje spoločnosť Apple alebo niekto iný. Podozrenia vývojárov aplikácií však vychádzajú z ich tvrdení – že si reklamy oni sami nezakúpili.
Podozrivé je tiež to, že po kliknutí na reklamu je človek presmerovaný do App Store a nie na stránku vývojárov. Medzi takto ovplyvnené apky patrí napríklad HBO, Masterclass, Bumble, Tinder, Plenty of Fish, Babb a veľa ďalších.
Ako to funguje v praxi?
Nič netušiaci používateľ Safari je po kliknutí na skrytú reklamu spoločnosti Apple presmerovaný do obchodu App Store namiesto stránky vývojára. Spoločnosť tak získava vysoký 30 % podiel z príjmov v prvom roku predplatného a 15 % podiel za každý ďalší rok, keď si používateľ predĺži odber aplikácie cez jej platobnú bránu.
Špekulatívna taktika technologického giganta môže vývojárov aplikácií potenciálne pripraviť o milióny dolárov z predplatného ročne.
Provízia spoločnosti Apple síce nemá priamy vplyv na spotrebiteľa, ale zaháňa do kúta vývojárov, ktorí neskôr musia zvýšiť ceny svojich služieb aby tento rozdiel vyrovnali.
Keď si navyše kúpite predplatenú službu z App Store, stávate sa v podstate zákazníkom spoločnosti Apple. Ak sa vyskytnú problémy s predplatným, vývojári aplikácií vám nemôžu pomôcť, pretože ich ruky sú zviazané zásadami ochrany osobných údajov technologického giganta.
Napíšte nám do komentára, čo si o tom myslíte vy?