Americký technologický gigant Meta, ktorý vlastní platformy Facebook a Instagram, sa rozhodol pre radikálny krok. Od októbra 2025 úplne zakáže všetky politické, volebné a spoločensky citlivé reklamy v rámci Európskej únie. Dôvodom je nová legislatíva s názvom Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA), ktorá začne platiť 10. októbra 2025. Informuje o tom agentúra Reuters.

Cieľom tohto nariadenia je zvýšiť transparentnosť online politickej reklamy. Technologické firmy budú musieť povinne označovať, kto si danú reklamu objednal, koľko za ňu zaplatil a na aké voľby sa vzťahuje.

V prípade porušenia pravidiel hrozia pokuty až do výšky 6 % z celosvetového ročného obratu, čím by spoločnosť Meta riskovala potenciálne straty vo výške miliárd eur. Aj preto sa jej viac oplatí politickú reklamu v EÚ jednoducho neponúkať.

Meta hovorí, že nové pravidlá EÚ sú nejasné

Facebook
Zdroj: Pexels / Anton / Meta (úprava redakcie)

Meta označila nové pravidlá za „výrazne nejasné“ a tvrdí, že spôsobujú právne aj prevádzkové riziká, ktoré nedokáže v praxi zvládnuť.

Spoločnosť zároveň upozornila, že obmedzenie personalizovaných kampaní môže oslabiť schopnosť informovať voličov o dôležitých spoločenských témach.

Veríme, že personalizovaná reklama je kľúčová pre mnohé kampane, ktoré majú informovať voličov o dôležitých otázkach,“ uviedla firma v oficiálnom blogu. Dodala, že nové pravidlá môžu negatívne ovplyvniť slobodu informácií a efektivitu komunikácie.

Google prijal podobné nariadenie ešte minulý rok 

Google Slovensko
Zdroj: Ideogram AI / (vygenerované pomocou umelej inteligencie)

Meta nie je jediná spoločnosť, ktorá takto reaguje. Podobné rozhodnutie prijal už v minulom roku aj Google. Oba kroky ukazujú, že veľké technologické firmy sa snažia vyhnúť potenciálnym pokutám a radšej obmedzujú reklamné služby v celej EÚ.

Facebook a Instagram sú aktuálne vyšetrované v súvislosti s politickou reklamou 

Európska komisia aktuálne vyšetruje platformy Facebook a Instagram kvôli ich údajnej nečinnosti v boji proti dezinformáciám pred eurovoľbami v roku 2024. Prípad spadá pod nový zákon Digital Services Act (DSA), ktorý má chrániť online priestor pred škodlivým obsahom.

Pod paľbou kritiky je aj TikTok, najmä za údajné ovplyvňovanie volieb v Rumunsku. Ako uviedla BBC, aktuálne túto platformu prešetruje EÚ. Tá ku tomu pridala aj oficiálnu správu.

Zdá sa, že EÚ sa rozhodla raz a navždy vyčistiť digitálny priestor pred volebnými manipuláciami. Nechajme sa prekvapiť, či sa jej to podarí. Do komentára na sociálnych sieťach Facebook a Instagram nám dajte vedieť, čo si o tom myslíte vy. Tešíme sa na všetky vaše postrehy a názory.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 200 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  Apple obstál, ostatní nie. Výrobca odolných skiel Corning má v EÚ problém
Môže ťa zaujímať
- Reklama -