Áno, je to tak. Úniky sa nemýlili a iPhone 7 a jeho väčší bratček 7 Plus boli odhalené ešte začiatkom tohto roka. Prvýkrát sa fotografie dostali na verejnosť už v marci a ukazovali úplne rovnaký produkt, ako nám nakoniec predstavilo Apple v septembri. Vtedy išlo o oba modely vo farbe Space Gray s miernou odlišnosťou (model Plus mal aj Smart konektor). Každopádne sa zamyslime, či to všetko bola až taká náhoda.
Automobilová brandža
Začneme tak trochu netradične. Začneme autami. Určite sa pýtaš, čo majú preboha spoločné autá a iPhone okrem prepojenia cez Bluetooth samozrejme. Odpoveď znie jasne, nič. Nejde tu ale o samotný produkt, ale prezentáciu produktu. Ak si aspoň miernym automobilovým fanatikom, určite vieš, že pred predstavením daného modelu sa auto objavuje na mnohých špionážnych fotkách v uliciach veľkých miest či na okruhoch. Automobil je samozrejme vždy dobre zakrytý ale netreba sa čudovať, veď automobilka nechce ukázať svoj finálny produkt. Alebo chce?
Zvláštna otázka, každý chce predsa urobiť wow efekt, prečo by teda predčasne niečo odhaľovalo? Odpoveď je jednoduchá, je to marketing. Základom marketingu je vytvoriť diskusiu a to sa automobilkám veľmi dobre darí. Dokonca aj tí fotografi, ktorí náhodne čakajú na okruhoch či v mestách a nafotia profesionálne zábery daných automobilov sú dobre informovaní priamo od výrobcu, kedy kde a ako sa nový model objaví. Následne sú fotky zamaskovaných áut zaslané do magazínov po celom svete, kde sa dlhú dobu rozoberá to, aká bude v aute výbava, čo bude nové a aké budú motorizácie.
Trápna reklama? Nie! Úspešný marketing, diskusia bola vyvolaná a trvá až do predstavenia automobilu. Hoci už tesne pred predstavením chodia auta stále viac a viac odhalené, stále je tu moment prekvapenia, niečo malé, o čom sme nevedeli. Načo by potom Škodovka jazdila so svojim novým SUV Kadiaq na Tour de France? Určite ho tam veľmi neotestovala, chcela ho len ukázať, ukázala a bolo to úspešné. Po odhalení automobilu pridala nové informácie o aute a wow efetk ostal splnený. Rovnako je to aj v prípade Applu.
iPhone 7 a iPhone 7 Plus
Tento rok boli úniky až podozrivo skoro a hlavne podozrivo presné. Skoro totožné produkty sme videli o 6 mesiacov neskôr po tom, ako unikli na web. Počas 6 mesiacov sme búrlivo diskutovali, čo bude nové, čo zmizne a čo Apple vylepší. O iPhone 7 sa jednoducho písalo všade. Povedzme si na rovinu, ak by mal niekto spoločnosť ako Apple, asi by si dal poriadny pozor na to, aby zamestnanci nemali šancu telefón akýmkoľvek spôsobom odfotiť. Je zjavné, že prvé uniknuté kusy ešte neboli vo výrobe. Mierne sa líšili a hlavne boli aj v inej farbe, presne v tej, ktorá už zmizla, Space Gray.
To malo byť asi prekvapenie. Avšak nevyšlo, ďalšie úniky už odhalili, že túto variantu nahradí Black. Tieto úniky však nepochádzali z továrne, ale priamo zo slov zamestnancov. Takýto únik je už pravdepodobnejší. Ak si to teda zhrnieme, Apple vypustilo prvé obrázky iPhonu 7 a iPhonu 7 Plus už začiatkom tohto roka, aby vyvolalo diskusiu a pripravilo celý svet na najnovšie a najlepšie zariadenia na svete. Podarilo sa to, tak ako sa to firme darí každý jeden rok. Čakali sme až do predstavenia. Teraz nasleduje 6 mesiacov prekvapení. Budeme sa tešiť z nových zariadení, hodnotiť ich, testovať ich, písať o rôznych novinkách poznatkoch a podobne.
Po tomto období sa opäť dočkáme prvých únikov a začneme sa pripravovať na iPhone 7S, prípadne iPhone 8. Tento kolobeh si všímame už od roku 2014, kedy náš web vznikol. Začali sme v období, kedy na trh prišiel iPhone 6, respektíve, kedy na trh prišiel jeho prvý veľký únik. Od vtedy vieme presne odhadnúť, kedy sa úniky objavia a kedy príde zariadenie. Nie, nie sme konšpirátori, ale to, ako to funguje, sa nám zdá až príliš podozrivé. Najmä ak vezmeme do úvahy, ako Apple fungovalo v minulosti. Za Steva Jobsa sa nič podobné nestalo. Apple v tej dobe čakalo na chvíľu predstavenia. Nikto ani len netušil čo uvidí.
Vždy to bolo riadne prekvapenie a ľudia sa zamilovali. V dnešnej dobe ale konkurencia silnie a v spoločnosti si niečo podobné očividne nemôžu dovoliť. Potrebujú non-stop PR a celý svet im to samozrejme žerie. V podstate robia to isté, čo automobilky, len mierne odlišným spôsobom. Pointa ale ostáva – vyvolať diskusiu. A to sa samozrejme darí. Aký máš názor na toto celé ty? Dali sme ti chrobáka do hlavy alebo veríš, že všetky úniky sú čisto náhodné a Apple proti ním bojuje? O svoje poznatky a názory sa podeľ v komentároch, aj my chceme vyvolať diskusiu 🙂