Hlavní predstavitelia Európskej únie schválili prelomové pravidlá, pomocou ktorých môžu obmedzovať technologických gigantov, ako napríklad spoločnosti Google, Amazon, Apple, Meta či Microsoft. Ako píše Reuters, na základe toho môžu prísť tieto firmy o značnú časť svojich príjmov. Okrem pravidiel známych ako zákon o digitálnych trhoch (Digital Markets Act – DMA), ktorý donúti napríklad spoločnosť Apple používať v iPhone USB-C, schválili zákonodarcovia aj zákon o digitálnych službách (Digital Services Act – DSA).
Ten od online platforiem vyžaduje, aby viac kontrolovali prítomnosť nelegálneho obsahu na internete. V opačnom prípade im hrozia vysoké pokuty. Tie môžu len pre predstavu narásť až do výšky 10 % ročného globálneho obratu za porušenie DMA a 6 % v prípade, že bude porušený zákon DSA. Ako dodáva Reuters, zákonodarcovia a štáty EÚ dosiahli spoločnú politickú dohodu o oboch predpisoch začiatkom tohto roka, pričom niektoré detaily sa ešte musia doladiť.
Špeciálna pracovná skupina s 80 pracovníkmi
Na to, aby sa dalo dodržiavanie nových zákonov kontrolovať, vytvorila Európska komisia špeciálnu pracovnú skupinu, ktorá by mala zamestnávať približne osemdesiat úradníkov. Experti z technologického odvetvia ale naznačujú, že tento počet nebude pri tak veľkých firmách ani zďaleka dostatočný.
Každopádne, EÚ ešte minulý mesiac vypísala tender na expertov v hodne 12 miliónov EUR, ktorí by mali v priebehu nasledujúcich štyroch rokov pomáhať vyšetrovať a presadzovať dodržiavanie nových zákonov.
Regulačné orgány chystajú tiež Európske centrum pre algoritmickú transparentnosť, ktoré má prilákať vedcov z oblasti dátových vied a algoritmov, aby pomohli s presadzovaním práva.
Technologické spoločnosti to budú mať ťažké
Podľa nových zákonov by už obrovské, nadnárodné firmy nemali uprednostňovať svoje vlastné služby pred konkurenčnými a ani brániť používateľom v odstraňovaní predinštalovaného softvéru alebo aplikácií. Toto sa môže výrazným spôsobom dotknúť najmä spoločností Apple, Microsoft a Google, ktoré tieto princípy využívajú vo svojich operačných systémoch iOS, Windows a Android.
Zákon DSA tiež zakazuje cielenú reklamu zameranú na deti alebo takú propagáciu, ktorá je založená na citlivých údajoch, ako sú náboženstvo, pohlavie, rasa a politické názory. Zakázané budú aj známe zavádzajúce online taktiky na získavanie osobných údajov používateľov. Uvidíme, ako na to technologickí giganti zareagujú.
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?