Spaľovacie motory to majú zdá sa spočítané. Vzhľadom na snahu o ekologické smerovanie našej planéty by ich mali približne do 15 rokov nahradiť elektrické vozidlá. Aj keď je toto riešenie pomerne drastické a nesie so sebou množstvo otázok, vznikajú tiež mýty, ktoré treba vyvracať. Medzi jeden z nich sa často radí nízka životnosť akumulátora.
Hovorí sa, že ten si naplno užije len prvý majiteľ v rámci záruky, pretože ten ďalší ho už bude musieť pri nájazde blížiacom sa 200 000 kilometrov vymeniť, čo samozrejme nie je lacné ani ekologické. Americká automobilka Tesla však zverejnila dokument, v ktorom zohľadňuje reálnu životnosť svojich akumulátorov a výsledky sú prinajmenšom zaujímavé.
Tesla nás zdravým a výdržou svojich batérií zaskočila
Ukazuje v ňom, že aj keď je pokles kapacity batérií s narastajúcim počtom kilometrov patrný, nie je nijak drastický a dokonca ani obmedzujúci.
V štatistike sa spomína, že priemerné auto v USA najazdí počas svojej životnosti asi 200 000 míľ (320 000 kilometrov), zatiaľ čo v Európe je toto číslo dokonca ešte menšie a to 150 000 míľ (240 000 kilometrov).
Automobily značky Tesla však zvládnu najazdiť uvedených 320 000 kilometrov s priemernou stratou kapacity batérie iba -10 %. Po prejdení tejto vzdialenosti by sa zdravie ich akumulátorov malo pohybovať na úrovni medzi 88-93 %. Podotýkame, že k týmto číslam nemusíte zarátať takmer žiaden servis spojený s pohonným ústrojenstvom.
Ak sa pozrieme na štandardné spaľovacie vozidlá, v súčasnosti na nich treba meniť pravidelne olej a filtre (a to nie len v motore ale aj v prevodovke), rozvody, EGR ventil či DPF filter, vstrekovače a množstvo iných súčastí.
Prevádzkové náklady tak zďaleka nie sú nulové a po 5-10 rokoch a 300 000 kilometroch sa vyšplhajú na úroveň tisícok až niekoľkých desiatok tisícok eur (vzhľadom na typ a značku vozidla).
Batérie sa dajú znovu použiť a následne recyklovať
Dôležité je tiež spomenúť, že aj keď už batéria degraduje po prejdení povedzme 400 000 kilometrov na úroveň 70 % zdravia, ešte stále to neznamená, že ju treba vyhodiť.
Predať sa dá ďalej do staníc, kde bude slúžiť na ukladanie elektrickej energie. Jej hodnota bude samozrejme omnoho nižšia (v porovnaní s novou), no v rámci šialene drahej výmeny sa znížia celkové náklady.
Navyše ani potom to nebude žiadna tragédia, pretože Tesla disponuje postupmi, s ktorými dokáže zrecyklovať staré batérie až na 92 %. Odpad teda samozrejme vznikne, no v praxi je len minimálny, čo je skvelé aj po ekologickej stránke.
Batéria, ktorá vydrží viac ako motor 1.9 TDi
Na záver už iba spomenieme, že americká automobilka plánuje predstaviť batériové články, ktoré zvládnu prejsť na jednu životnosť minimálne 1 000 000 míľ.
To je v prepočte zhruba 1 600 000 kilometrov! Samozrejme, že podobné číslice svietia aj na tachometroch niektorých spaľovacích vozidiel, no nevidí sa to ani zďaleka tak často. Najviac by to zrejme ocenil segment autobusovej a nákladnej prepravy, kde je nájazd niekoľko miliónov kilometrov úplne bežný.
Týmto spôsobom by teda Tesla ukázala celému automobilovému priemyslu, že elektormobility sa skutočne nemusíme báť, hoci tomuto prechodu v súčasnosti nemusíme fandiť, pretože sme si naň ešte skrátka nezvykli.