Hoci má dnes iPhone 13 už približne dva a pol roka, stále ho nájdeme v ponuke spoločnosti Apple po boku novšieho a hlavne drahšieho iPhonu 14 a iPhonu 15. Aj preto celkom logicky vzniká otázka, či sa to firme vôbec oplatí. Naša odpoveď znie, že určite áno.

Spoločnosť Apple totiž pri predaji svojich produktov využíva klasickú obchodnú praktiku, ktorá sa nazýva verzovanie. Tá vznikla ešte v 70-tych rokov minulého storočia a dodnes sa teší veľkej popularite. Zjednodušene to funguje tak, že keď Apple vyrobí produkt, svojim zákazníkom sa ho pokúša ponúkať vo viacerých verziách a cenových úrovniach. Pomocou toho dokáže dokonalo vystihnúť všetky ich požiadavky.

Apple začal verzovanie používať už dávno, ešte v časoch, keď prišiel na trh iPod. Hudobný prehrávač disponoval 5 GB úložiskom a ak chcel niekto väčšiu 10 GB pamäť, musel si priplatiť sto dolárov. Firma vďaka tomuto „triku“ dokázala z produktu vyžmýkať výrazne vyšší zisk, nakoľko výrobné náklady medzi 5 GB a 10 GB verziou iPodu boli výrazne nižšie, ako spomínaný sto dolárový príplatok.

Apple to však povýšil na úplne iný level v čase, keď iPod predstavil vo viacerých verziách. Zrazu ti bol aj iPod Nano, iPod Shuffle, klasický iPod Classic a neskôr iPod Touch. Ak niekto nepotreboval displej a väčšiu pamäť, vystačil si so základným modelom. Naopak, náročnejší zákazníci mali za príplatok na výber z oveľa širšej ponuky. O pár rokov neskôr sme sa s touto stratégiou stretli aj pri iPhone, iPade či počítačoch Mac.

Apple chce, aby mal iPhone každý, hoci je jeho rozpočet nižší 

iPhone 13
Zdroj: YouTube / Spixel / Unsplash / Faraz Arshad (úprava redakcie)

Nebudeme si klamať, kúpiť si v dnešnej dobe úplne nový iPhone 15 za 949 € (po cenovom zvýhodnení za 735 €) si zďaleka nemôže dovoliť každý. A keďže Apple chce, aby mali iPhone aj ľudia s nižším príjmom, ponúka dostupnejšie alternatívy. Tou prvou je minuloročný iPhone 14, druhou o rok starší iPhone 13 a treťou dizajnovo zastaralý iPhone SE 3. generácie.

No a práve iPhone 13 vychádza z tohto porovnania veľmi dobre. Má skoro rovnaký dizajn, ako najnovší model, výkonný čip A15 Bionic, dva špičkové fotoaparáty s optickou stabilizáciou snímača, kvalitný 6,1″ OLED displej s Face ID, úpravu Ceramic Shield a aj veľkú batériu s kapacitou 3 227 mAh. Taktiež sa dodáva so 128 GB pamäťou (a nie 64 GB).

Zatiaľ čo bežná cena za iPhone 13 je dnes oficiálne stanovená 719 €, po kliknutí na tento odkaz ho môžete mať od cca 539 €. Navyše keď si porovnáte iPhone 13 a iPhone 14, zistíte, že medzi týmito zariadeniami nie je takmer žiaden vizuálny a ani hardvérový rozdiel. Majú dokonca aj rovnaký čip A15 Bionic.

Prečítajte si tiež  Predaje AirPods 2 nie sú uspokojivé. Apple očakával viac.

Vyrobiť iPhone 13 je dnes pre Apple veľmi lacné 

iPhone 13
Zdroj: Unsplash / Sahej Brar

Ak ste si mysleli, že Apple na predaji lacnejších iPhonov stráca na marži, nie je to celkom pravda. V skutočnosti ide totiž o výhodnú situáciu, nakoľko výrobné náklady na komponenty starších modelov postupne klesajú, vďaka čomu si dokáže gigant z Cupertina udržať stále slušné obchodné rozpätie na predaji každého jedného kúsku.

Apple sa skrátka za uplynulé roky naučil vyrábať iPhony tak, aby boli zaujímavé pre zákazníkov aj po rokoch a iPhone 13 je toho jasným dôkazom. Zákazníci si ho môžu kúpiť za oveľa nižšiu cenu, ako najnovší iPhone 15 a zároveň neprídu o nič zásadné. Je to koniec koncov úplne logická stratégia, na ktorú prešlo aj mnoho iných výrobcov. A keď sa dá kúpiť výborný iPhone 13 po kliknutí na tento odkaz len za 539 €, prečo by mal fanúšik Apple vôbec rozmýšľať nad tým, že si kúpi konkurenčný Android. Nedávalo by to zmysel.

Na záver nám nezabudnite napísať do komentára na sociálnej sieti Facebook alebo Instagram, či si kupujete staršie iPhony aj niekoľko rokov po ich uvedení na trh, alebo dávate prednosť najnovším a technologicky najmodernejším modelom. Sme zvedaví na všetky vaše postrehy a reakcie.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -