Európska únia sa rozhodla zabojovať proti prílivu lacných čínskych elektromobilov na svoj trh a to spôsobom, ktorí čínske automobilky určite nepoteší. Napriek nejednotnému hlasovaniu členských štátov Európska komisia presadila zavedenie vysokých dovozných ciel, ktorých hlavným cieľom je ochrániť európsky automobilový priemysel pred neférovou konkurenciou. Píše o tom portál Euronews.

Rozhodnutie zaviesť clá nebolo jednoduché a dá sa povedať, že ani jednoznačné. Len desať krajín v tejto otázke hlasovalo za (45,99 %), dvanásť krajín sa hlasovania zdržalo (31,36 %) a päť krajín (medzi ktorými bolo aj Slovensko) malo voči zavádzaniu dovozných ciel na lacné čínske elektromobily negatívne stanovisko (22,65 %). Toto rozdelenie odráža obavy niektorých štátov z možných odvetných opatrení zo strany Číny.

Európska komisia urobila toto drastické opatrenie pre vážne obavy z masívnych čínskych dotácií, ktoré umožňujú domácim výrobcom predávať elektromobily za umelo nízke ceny aj na našom trhu. To podľa nej ohrozuje európsky priemysel a milióny pracovných miest.

Tabuľka dovozných ciel pre jednotlivé značky:

Značka Sadzba cla
Tesla 7,8%
BYD 17%
Geely 18,8%
SAIC 35,3%
Iní spolupracujúci výrobcovia 20,7%
Iní nespolupracujúci výrobcovia 35,3%

Čína hrozí odvetou

Pochopiteľne, Číne toto rozhodnutie vôbec nevonia a medzičasom už stihla reagovať. Peking označil rozhodnutie EÚ za „otvorený protekcionizmus“ a hrozí odvetnými opatreniami voči európskym odvetviam ako sú mliečne výrobky, brandy či bravčové mäso, ktoré sú do Číny vo veľkom vyvážané. Už teraz je teda jasné, že hroziaca obchodná vojna medzi EÚ a Čínou môže mať ďalekosiahle dôsledky a neskončí sa len pri elektromobiloch.

Zaujímavé je, že napríklad také Nemecko, ktoré má silné obchodné väzby s Čínou a zároveň sa v ňom nachádza množstvo výrobcov automobilov, hlasovalo proti clám. Obáva sa negatívnych dopadov na svoj export a celkovú ekonomiku, ktorá už teraz čelí výzvam.

Toto rozhodnutie ukazuje, že EÚ musí nájsť spoločný hlas v otázkach medzinárodného obchodu. Ochrana domáceho priemyslu je dôležitá, ale treba zvážiť aj možné následky.

Otázkou zostáva, ako sa toto rozhodnutie odrazí na dostupnosti elektromobilov pre európskych spotrebiteľov a či európski výrobcovia dokážu využiť túto príležitosť na posilnenie svojej pozície. na trhu. Nechajme sa prekvapiť.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Prečítajte si tiež  Ďalšia facka pre Apple. Sťahovanie apiek mimo App Store musí povoliť v tejto krajine
Môže ťa zaujímať
- Reklama -