Apple už dva roky propaguje svoju ďalšiu generáciu systému CarPlay 2.0, no zatiaľ iba s minimálnymi výsledkami. Tento systém má za cieľ zjednotiť rozhrania na všetkých obrazovkách vášho auta, vrátane prístrojovej dosky či panelu klimatizácie. Zatiaľ však len Aston Martin a Porsche potvrdili plány na jeho implementáciu do praxe a aj to bez uvedenia konkrétnych dátumov.

Ako informuje The Verge, odozva zo strany zvyšných automobiliek je skôr vlažná a s integráciou nového CarPlay sa v tejto chvíli nikam neponáhľajú. Ako povedal riaditeľ nemeckého giganta Mercedes-Benz Ola Källenius: „Ak sa pri niektorých funkciách (pozn. CarPlay) cítite pohodlnejšie a budete prepínať sem a tam, nech sa páči. Ale vzdať sa celej hlavnej jednotky v kokpite – v našom prípade obrazovky pre cestujúcich a všetkého – v prospech niekoho iného? Odpoveď je nie“.

Z tohto vyjadrenia jasne cítiť, že automobilky moc nadšené z CarPlay 2.0 vlastne ani nie sú. Oveľa radšej by sa spoliehali na svoje vlastné softvérové riešenia a používateľské rozhrania.

Apple reagoval na obavy automobiliek 

Porsche carplay 2.0
Zdroj: Porsche

Spoločnosť Apple pochopiteľne tento skepticizmus cíti a preto sa s ním snaží niečo urobiť. Na WWDC 2024 zdieľala dve videá o architektúre a dizajne CarPlay 2.0, ktoré sú jasným dôkazom toho, že automobilky budú mať stále veľkú kontrolu nad tým, ako veci v CarPlay 2.0 vyzerajú a fungujú. Nemusia sa teda ničoho obávať.

Výrobcovia budú napríklad schopní používať svoje vlastné rozhrania pre rôzne funkcie prostredníctvom tzv. „punch-through UI“. Apple v podstate tvrdí, že vytvoril sadu pokročilých dizajnových nástrojov pre výrobcov automobilov, ktoré môžu používať, presne podľa svojich predstáv.

CarPlay 1.0 je oveľa „primitívnejší“ ako CarPlay 2.0

Apple CarPlay SvetApple
Zdroj: SvetApple

Súčasná prvá generácia Apple CarPlay, ktorá bola po prvýkrát predstavená už pred desiatimi rokmi je do dnešných dní v podstate len druhý monitor pre váš telefón.

Ak chcete integrovať funkcie ako vlastné rýchlomery alebo ovládanie klimatizácie, CarPlay musí zbierať dáta z vášho auta, zobraziť ich v reálnom čase a ovládať rôzne funkcie priamo.

Preto Apple rozdelil CarPlay na „vrstvy“, z ktorých niektoré bežia na vašom iPhone a iné lokálne na aute. No a presne to nazývame CarPlay 2.0.

Dôležité je tiež podotknúť, že kľúčom k úspechu bude prvotriedna konektivita s vašim iOS zariadením. CarPlay 2.0 už totiž nebude podporovať káble ale spúšťať sa má výhradne bezdrôtovo.

CarPlay 2.0 je rozdelený na prehľadné vrstvy 

Porsche carplay 2.0
Zdroj: Porsche

Apple sa rozhodol čo najviac uľahčiť prácu automobiliek s prácou na integrácii CarPlay 2.0 do svojich vozidiel. Systém preto rozdelil na niekoľko jednoduchých vrstiev, z ktorých každá robí niečo iné.

Prečítajte si tiež  Nové MacBooky Pro sa konečne dočkajú vylepšenia webkamery

Tak napríklad smerovky, alebo iné ukazovatele základných informácií nesú názov „overlay UI“ a spoločne tvoria prvú vrstvu. Ďalšou vrstvou je potom „local UI“, ktoré má na starosti zbieranie a interpretovanie dôležitých informácií a údajov o jazde.

Tretia vrstva sa potom volá „remote UI“ a zahŕňa všetky funkcie, ktoré bežia na vašom telefóne. Ide napríklad o zobrazenie máp, alebo prehrávanie hudby.

CarPlay 2.0
Zdroj: Apple

Automobilky majú v tomto prípade rozviazané ruky a tieto prvky dokážu prispôsobiť presne podľa svojho gusta. Stále však budú obmedzené na detaily, akými je napríklad použitie fontu Apple San Francisco (špeciálne navrhnutý font technologického giganta, ktorý sa používa v operačných systémom iOS, iPadOS, macOS či watchOS).

Automobilky budú môcť v CarPlay 2.0 zobrazovať vlastné systémy 

Napokon ešte jedna zaujímavosť, ktorou je vrstva „punch-through UI„. Tá dovoľuje automobilkám zobrazovať svoje existujúce systémy priamo v CarPlay. Ak sa pýtate, na čo je to dobré, odpoveď je jednoduchá.

Táto vrstva bude slúžiť na spúšťanie pokročilých funkcií, ako sú napríklad parkovacie kamery, senzory či rôzne pokročilé asistenčné systémy.

CarPlay 2.0 bude bežať na 60 FPS

CarPlay 2.0
Zdroj: Apple

Celý tento komplexný systém vrstiev má bežať plynulo na 60 fps priamo na hardvéri vozidla. Aj keď je pravda, že automobilky nebudú ochotné vzdať sa svojich rozhraní, spôsob, akým sa Apple pokúša presadiť CarPlay 2.0 ich do toho ani len nebude nútiť.

Práve naopak, mohol by podporiť a hlavne zrýchliť adopciu tohto systému, ktorý sa akoby niekde zasekol a Apple sa ku nemu sám radšej nevyjadruje. Kým nemá firma podporu automobiliek, nemá v podstate nikoho.

Nechajme sa teda prekvapiť, ako bude CarPlay 2.0 vyzerať v praxi. Zatiaľ sme nevideli nič skutočné, ale len rôzne ukážky a rendery na prezentáciách spoločnosti Apple. Každopádne môže ísť o budúcnosť cestovania a my sa už teraz nevieme dočkať chvíle, keď si to sami vyskúšame. Aký máte názor na CarPlay 2.0 vy? Napíšte nám do komentára.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1 000 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -