Pokiaľ sa pozrieme na väčšinu štatistík, ktoré sa zaoberajú trhom s mobilnými zariadeniami, rýchlo zistíme, že sledujú predovšetkým celkový objem predaja a s ním súvisiace zárobky. Každý však vie, že tým najdôležitejším parametrom pre technologické spoločnosti nie sú tržby ale zisk.
Pokiaľ zháňate darček na poslednú chvíľu, vyskúšajte Innocent Store. So zľavovým kódom SVETAPPLE10 získate 10 % zľavu na celý nákup.
Práve ten získajú po odpočítaní všetkých prevádzkových nákladov, ktoré boli vynaložené na vývoj, výrobu a propagáciu jednotlivých zariadení. No a ak je niekto v tomto obore naozaj doma, tak je to spoločnosť Apple.
Ako uvádzajú posledné štatistiky od výskumnej spoločnosti Counterpoint Research, spoločnosti Apple a Samsung sú v oblasti predaja mobilných zariadení tými najziskovejšími spomedzi všetkých svojich konkurentov. Pre prvú menovanú firmu to navyše platí dvojnásobne (vysvetlíme nižšie).
Ostatné značky sa so svojim predajom pohybujú v oblasti zisku niekde na úrovni nuly alebo dokonca schádzajú do záporných čísel. A ak sa im aj podarí dosiahnuť zisk, ten nebýva veľmi vysoký. Netreba to však brať tak, že títo výrobcovia nie sú úspešní. Častokrát sa totiž zaoberajú aj predajom iných zariadení než len smartfónov, na ktorých zarábajú podstatne viac. Veď vezmite si také Huawei alebo Xiaomi – ktoré do tejto kategórie patria.
Spoločnosť Counterpoint Research sa so svojim prieskumom zamerala na šesť veľkých spoločností, ktoré sledovala po dobu dvoch rokov a nezbierala iba informácie o celkových tržbách ale aj o ziskoch.
Následne zistila, že najviac produktov zo všetkých predáva spoločnosť Apple a Samsung, pričom títo dvaja výrobcovia sa pravidelne bijú o prvé a trhu miesto. Netreba však zabúdať, že v poslednom období sme zaznamenali aj také posuny, kedy skončilo Apple na treťom mieste za Xiaomi, ktoré atakovalo dokonca aj prvý Samsung…
Xiaomi predáva štýlom „viac za menej“
Je zaujímavé, s akými stratégiami vstupujú jednotlivé značky na trh. Napríklad také Xiaomi je preslávené tým, že uprednostňuje celkový objem nad hodnotou. Aby sme to vysvetlili jednoduchšie, kompetentní sa snažia predať čím väčší počet zariadení za čo najnižšiu sumu.
Takýmto spôsobom ich síce robia dostupné pre všetkých, avšak veľa na nich nezarábajú. Je logické, že pri malých maržiach na lacných telefónoch je veľmi náročné dosiahnuť ziskovosť.
Toto potvrdzuje aj prieskum od Counterpoint Research, v ktorom sa ukazuje, že až v roku 2021 sa spoločnosti Xiaomi podarilo poprvýkrát od roku 2019 dosiahnuť výrazný prevádzkový zisk. Neprispelo tomu ale nič iné ako predstavenie drahších zariadení (napríklad série smartfónov Mi 11 či skladacieho zariadenia Xiaomi Mi Mix Fold).
Spoločnosť Apple ako jediná, ktorá zarába skutočné peniaze
Pokiaľ by sme sa na celú vec pozreli z pohľadu ziskov, tak azda najlepším príkladom ako sa to má robiť je práve spoločnosť Apple.
Ukazuje sa totiž, že hoci jej príjmy z odvetvia predaja smartfónov predstavujú len zhruba 40 %, celkový zisk je až 75 %! Dôvodom tohto javu je to, že aj ten najlacnejší iPhone je vlastne veľmi drahý a technologický gigant na ňom dosahuje obrovskú maržu.
Z pohľadu ziskov je na druhom mieste juhokórejský Samsung a aj keď jeho 13 % podiel z celkového trhu nie je zlý, Apple je takmer šesťnásobne lepšie.
O zvyšných 12 % sa potom delia desiatky menších, prevažne čínskych spoločností ako je Oppo, Xiaomi, Huawei, Vivo a Lenovo (Motorola).
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach, kde nás sleduje dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?