Ako dnes uviedol slovenský portál Zive.sk, jedna z najväčších technologických spoločností na svete nechce aktivovať 5G sieť od operátora 4ka vo svojich mobilných zariadeniach. Dôvodom má byť to, že spoločne nemajú uzatvorenú zmluvu a 4ka nenakupuje dostatočné množstvo iPhonov, ktoré by mohla predávať svojim zákazníkom.
Celý problém tkvie v tom, že aj keď operátor spustí podporu 5G siete, mobilné zariadenia ju začnú rozpoznávať až vo chvíli, keď to povolí samotný výrobca. No a hoci boli zástupcovia 4ky aj na jednaní so spoločnosťou Apple, evidentne sa nedohodli. Ako poznamenáva redakcia Zive.sk, operátor si po oboznámení všetkých prítomných konverzáciu dokonca aj nahral.
Spoločnosť Apple má mať požiadavku, že pre spustenie 5G siete ju musí najskôr otestovať a certifikovať. V opačnom prípade nemôžu mať používatelia záruku, že všetko funguje tak ako má. A hoci sa operátor snažil so spoločnosťou Apple tento problém vyriešiť, napokon nebol úspešný. Jedným z dôvodov môže byť snaha o zvýšenie trhového podielu Apple zariadení na našom trhu.
V súčasnosti má iPhone asi dvanásť percentné trhové zastúpenie, pričom Apple má ambíciu dosiahnuť aspoň dvadsať a viac percent. Aj preto sa zrejme firma snažila 4ke naznačiť, že by na úvod spolupráce mala odobrať a predať aspoň 15 – 20 tisíc iPhonov ročne.
Problém je však v tom, že tento operátor sa nesústredí na predaj hardvéru ale na predaj služieb. Aj preto nie je reálne, aby dosahoval čísla, ktoré od neho vyžaduje technologický gigant z Cupertina.
Testovanie 5G so zmluvou trvá mesiace. Bez nej to budú roky
Zástupcovia 4ky sa snažili spoločnosti Apple vysvetliť, že 5G má byť ďalším benefitom pre jej zákazníkov, pričom rýchlou sieťou je vybavený každý nový model iPhonu, ktorý bol predstavený po októbri 2020.
Spoločnosť Apple sa však evidentne snažila vyvíjať na operátora tlak, pričom mu oznámila, že pri testovaní 5G sietí iných operátorov pravidelne naráža na množstvo chýb, ktoré je potrebné opraviť. Bez akýchkoľvek zmlúv to ale nie je možné.
Celkovo má bežné testovanie trvať zhruba 6 mesiacov, pričom spoločnosť Apple argumentuje tým, že svojim zákazníkom potrebuje priniesť prvotriednu kvalitu. Aj preto má byť firma precízna v každej jednej časti testovania podobne, ako to robí pri výrobe svojich zariadení.
Ako iste viete, továrne tohto technologického giganta, ktoré sa nachádzajú predovšetkým v Číne, musia spĺňať prísne pravidlá, aby mohli produkovať nové zariadenia. Akonáhle ich porušia, automaticky vypadávajú z dodávateľského reťazca podobne, ako nedávno spoločnosť BOE. Tá pre Apple vyrábala OLED displeje.
Len doplníme, že pokiaľ operátor zmluvu so spoločnosťou Apple nemá, na odomknutie svojej 5G siete môže čakať najmenej 2 až 3 roky. A to je v súčasnom technologickom svete extrémne dlhá doba.
Apple sa po otázkach novinárov znovu rozhýbalo
Zrejme nie je žiadnym prekvapením, že podobný prístup nie je úplne v poriadku a z protimonopolného pohľadu môže byť aj trestný. Európska únia má už dokonca podľa Zive.sk pracovať na návrhu zákona o digitálnych trhoch, ktorý by to mohol vyriešiť. Situáciu 4ky to však v tejto chvíli nezmení.
Na záver redakcia Zive.sk oslovila aj spoločnosť Apple, ktorej položila niekoľko otázok súvisiacich s touto témou. A hoci technologický gigant neposlal novinárom žiadnu odpoveď, pomerne nečakane mal zaslať reakciu operátorovi 4ka. Spoločnosť Apple mu vraj poďakovala za trpezlivosť a navrhla začatie ďalších rozhovorov o možnej spolupráci.
Naše stanovisko
Uvidíme, ako sa situácia vyvinie a akonáhle sa dozvieme niečo nové, budeme vás o tom informovať. Táto téma je veľmi vážna a pomerne ľahko môže presiahnuť aj hranice Slovenska. Nech už je Apple akákoľvek firma, takýmto spôsobom by si nemala vynucovať zvýšenie predaja svojich zariadení v tej či onej krajine.
Možno by predajom pomohlo napríklad to, keby po viac ako jedenástich rokoch prišla podpora slovenského jazyka pre hlasového asistenta Siri, prípadne by sme mohli využívať všetky služby, ktoré si užívajú používatelia v USA a ďalších krajinách sveta.
Chybou by nemuselo byť ani postavenie prvého Apple Store, alebo aspoň spustenie vlastného Apple Online Store na Slovensku. V našej krajine totiž nemáme ani jeden z nich a o predaj všetkých iPhonov sa musia starať operátori či reselleri. A povedzme si na rovinu, že tento prístup nemusí byť z pohľadu zákazníka práve ideálny.
Napíšte nám do komentára, čo si o celom prípade myslíte vy. Je podľa vás správanie spoločnosti Apple v poriadku, alebo by so 4kou takýmto spôsobom nemala vyjednávať? Tešíme sa na všetky vaše postrehy a reakcie.
Na záver len chceme pripomenúť, že v rámci SvetApple sme spustili bazár, ktorý sa už pomaly napĺňa inzerátmi. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz. Potrvá vám to sotva niekoľko sekúnd a zároveň máte šancu, že váš inzerát budeme zdieľať na našich sociálnych sieťach. Sleduje nás dokopy viac ako 40 000 ľudí. Tak na čo ešte čakáte?