Automobilový priemysel v Európe čelí významnej a možno trochu nečakanej zmene, pretože Európsky program hodnotenia bezpečnosti nových vozidiel (Euro NCAP), uznávaná nezávislá organizácia, začala tlačiť výrobcov k tomu, aby sa pri ovládaní základných funkcií vozidla, ako sú ukazovatele a stierače, prestali spoliehať na dotykové obrazovky. Téme sa venoval portál The Verge.

V snahe zvýšiť bezpečnosť jazdy na cestách organizácia Euro NCAP oznámila, že od januára 2026 budú musieť vozidlá na dosiahnutie najvyššieho päťhviezdičkového hodnotenia bezpečnosti obsahovať fyzické ovládacie prvky pre vyššie uvedené funkcie. Dotykové alternatívy už nebudú stačiť.

Toto oznámenie prichádza v súvislosti s rastúcimi obavami z rozptýlenia, ktoré spôsobujú veľké a neprehľadné dotykové obrazovky, ktoré vyžadujú od vodičov odpútanie pozornosti od cesty. V moderných vozidlách ich vidíme čoraz viac a pomocou dotyku sa už ovládajú v niektorých modeloch takmer všetky funkcie. Klasické fyzické ovládače pomaly miznú, čo je dobré v rámci estetiky, no nie celkom ideálne z bezpečnostného a tiež praktického hľadiska.

Podľa Matthewa Averyho, riaditeľa strategického rozvoja Euro NCAP, prechod na dotykové obrazovky pre kľúčové ovládacie prvky v celom odvetví zvýšil riziko nehôd súvisiacich s rozptyľovaním pozornosti. A keďže v Európe chcú znížiť úmrtnosť na cestách, musí byť tomu prispôsobená aj bezpečnosť vozidiel.

5 hviezdičiek iba bez dotykových displejov 

volkswagen dotykové displeje
Zdroj: Unsplash / Swansway Motor Group

Aby výrobcovia automobilov získali maximálne hodnotenie bezpečnosti podľa pripravovaných usmernení, budú sa musieť vrátiť k tradičným tlačidlám, ovládačom alebo páčkam na ovládanie funkcií, ako sú výstražné svetlá, smerovky, stierače, núdzové volanie SOS a klaksón.

Je síce pravda, že veľa automobiliek má na toto stále plnohodnotné hardvérové tlačidlá, no niektorí výrobcovia prišli s digitálnymi riešeniami.

Spoločnosti ako Tesla a Volkswagen, ktoré sú známe rozsiahlym používaním dotykových rozhraní, môžu toto nové pravidlo považovať za náročné. Napriek pohodliu a cenovej výhodnosti dotykových displejov sa návrat k fyzickým ovládacím prvkom považuje za nevyhnutný krok k zníženiu nehodovosti na cestách.

Nebude to povinné, no dôležité aj z hľadiska predaja 

Hoci dodržiavanie bezpečnostných smerníc Euro NCAP nie je povinné, vplyv päťhviezdičkového hodnotenia bezpečnosti na vnímanie spotrebiteľov a predaj vozidiel je určite citeľný.

Od výrobcov automobilov sa preto očakáva, že tieto nadchádzajúce zmeny budú brať vážne a začnú sa riadiť novými pravidlami, podľa ktorých chce od roku 2026 Euro NCAP testovať nové modely.

Avery na záver uviedol, že postup hodnotenia sa ešte stále dokončuje, ale automobilový priemysel už teraz podporuje túto iniciatívu, čím zdôrazňuje spoločný krok smerom k uprednostňovaniu bezpečnosti vodičov pred technologickými novinkami.

Prečítajte si tiež  Anker obchádza omedzenie Apple a umožňuje ku čipu M1 pripojiť viac externých monitorov

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -