Napriek tomu, že americké Silicon Valley je mnohými označované za symbol moderných technológií a pochádzajú z neho firmy ako Apple či Google, v jeho tesnej blízkosti je prevádzkovaný systém, ktorý pôsobí možno až archaickým dojmom. Tamojšia technológia riadenia vlakov sa totiž spolieha na klasické diskety o čom informovala stanica ABC7 News vo svojej najnovšej reportáži. 

O toto zistenie sa s televíziou podelila Mariana Maguireová, projektová manažérka riadenia vlakov v Sanfranciskej mestskej dopravnej agentúre (SFMTA). Systém automatického riadenia vlakov tu bol nainštalovaný ešte v roku 1998, kedy bol považovaný za technologickú špičku.

SFMTA bola prvá dopravná agentúra, ktorá ho dokázala zaviesť bez nutnosti využívania pevného disku. Jeho hlavná „výhoda“ spočívala v tom, že sa softvér do počítačov nahrával cez diskety. Platí to žiaľ do dnes. 

Pôvodný systém na riadenie vlakov bol v SFMTA zavedený ešte v roku 1998. Dodnes žiaľ nebol modernizovaný
Pôvodný systém na riadenie vlakov bol v SFMTA zavedený ešte v roku 1998. Dodnes žiaľ nebol modernizovaný (Foto: ABC7NEWS / snímka obrazovky)

A aj keď je rok 2024 a plastové diskety sú dávnou minulosťou, SFMTA sa na ne stále spolieha. S týmto pamäťovým médiom sa tu pracuje každé jedno ráno, aby celý systém vedel čo má vlastne robiť, nakoľko to v noci „zabudol“.

Ako však priznáva riaditeľ SFMTA Jeffrey Tumlin, zastaranosť tejto 26 ročnej technológie prináša v modernej dobe značné riziko. Je síce pravda, že systém v súčasnosti funguje bez najmenších problémov, avšak každý ďalším rokom čelí rastúcemu riziku degradácie údajov, čo môže viesť ku katastrofálnej poruche. Je to vlastne taká časovaná bomba. 

Systém s disketami mal slúžiť 20 až 25 rokov. Aj preto sa musí modernizovať, no to predstavuje problém 

Na takýchto klasických kazetách sú informácie, ktoré sa do počítačov inštalujú každé jedno ráno. Modernizácia bude stáť stovky miliónov dolárov
Na takýchto klasických kazetách sú informácie, ktoré sa do počítačov inštalujú každé jedno ráno. Modernizácia bude stáť stovky miliónov dolárov (Foto: ABC7NEWS / snímka obrazovky)

V reportáži sa tiež uvádza, že tento systém riadenia vlakov z roku 1998 bol pôvodne navrhnutý tak, aby dokázal slúžiť zhruba 20 až 25 rokov. Keďže je teda rok 2024, dá sa povedať, že už čiastočne prisluhuje. Aj to je koniec koncov dôvod, prečo SFMTA plánuje jeho komplexnú modernizáciu. Má to ale háčik.

V tomto prípade to nebude fungovať tak, že sa zmení technológia a vymenia sa počítače. Pôjde o mimoriadne zložitú úlohu, ktorej dokončenie môže trvať až 10 rokov a zároveň nebude lacné, nakoľko celkové investície sú odhadované na vyššie stovky miliónov dolárov.

Cieľom tohto projektu je nahradiť zastarané diskety modernejším bezdrôtovým systémom, čím sa zvýši spoľahlivosť a efektívnosť prevádzky vlakov.

SFMTA dúfa, že modernizáciu bude financovať zo štátnych a federálnych grantov, pričom zvyšné náklady pokryjú klesajúce vnútorné kapitálové zdroje agentúry. Po modernizácii bude tím dispečerov schopný efektívnejšie sledovať a riadiť pohyb vlakov v celom meste, pričom do systému budú začlenené prvky autopilota, ktoré doplnia ľudskú obsluhu.

Prečítajte si tiež  Otec umelej inteligencie odchádza z Google. Bojí sa, že je príliš nebezpečná

Naliehavosť modernizácie tohto zastaraného systému je zrejmá, pretože potenciál zlyhania sa zvyšuje každým dňom, ktorý uplynie pri systéme založenom na disketách. Tento projekt sa netýka len zlepšenia prevádzkových schopností, ale je rozhodujúci pre zaistenie bezpečnosti a spoľahlivosti vlakového systému San Francisca v nasledujúcich rokoch.

Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 1000 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -