Apple Store nie je na Slovensku v žiadnej forme
Hoci máme o produkty z Cupertina záujem, pre spoločnosť Apple nie je naša krajina po obchodnej stránke zaujímavou. Aj keď sa obrat z predaných zariadení pohybuje na úrovni niekoľkých desiatok či stoviek miliónov eur ročne, Apple to považuje za maličkú kvapku v mori.
Je zaujímavé, že v susednej Českej republike funguje aspoň Apple Online Store. Ľudia tu síce nenájdu kamennú pobočku, no pokiaľ chcú zakúpiť produkty priamo od Apple, ľahko to vybavia cez internet. Pokiaľ by ste mali záujem o návštevu skutočného Apple Store, stačí vám zájsť do susednej Viedne, kde bol otvorený v roku 2018.
Internetový obchod prevádzkuje technologický gigant aj v Poľsku a Maďarsku. V oboch prípadoch sa ale jedná o neporovnateľne väčšie trhy, ako je ten náš.
Pokiaľ sa pýtate, či existuje možnosť, že Apple otvorí svoj Apple Store, prípadne Apple Online Store aj na Slovnesku, odpoveď znie áno. Bavíme sa ale o veľmi dlhom časovom období, ktoré nastane až vo chvíli, keď firma zabezpečí všetky väčšie a atraktívnejšie trhy. V princípe je to niečo podobné, ako s príchodom služby Apple Pay, na ktorú sme čakali celé 4 roky.
Len tak pre zaujímavosť, technologický gigant prevádzkuje už viac ako 510 kamenných pobočiek po celom svete a zamestnáva cez 147 000 ľudí. Prvý Apple Store bol otvorený v roku 2001 v USA, kde sa dnes nachádza cez 270 ďalších obchodov. Krajina s druhým najväčším počtom Apple Store je Čína (42) a za ňou nasleduje Spojené kráľovstvo (38) či Kanada (28).
Aké by mal výhody Apple Store na Slovensku?
Pokiaľ by sa ho Apple uráčilo otvoriť aj v našej malej krajine, jasnou výhodou by boli prvotriedne služby a autorizovaný servis priamo na predajni. Ku svojmu novému zariadeniu si v Apple Store môžete priplatiť za službu Apple Care+, predlžujúcu záruku na 24 mesiacov, ktorá v zahraničí nie je štandardom.
Tak isto tu spadá aj získanie lacnejších servisných úkonov v rámci poškodenia produktu, či „pripoistenie“ pre stratu a krádež zariadenia. Toto všetko samozrejme nájdete aj u prémiových predajcov, no nejedná sa o totožné služby.
Pri mojej osobnej návšteve Apple Store, kedy som potreboval reklamovať iPhone 7 (nefungovalo tlačidlo pre uzamykanie), ma milo prekvapil celý postup. Prebehol totiž bleskovo. Na Slovensku trvá reklamácia zvyčajne niekoľko dní až týždňov, nakoľko tu prebiehajú zložitejšie procesy.
V pravej pobočke Applu to môže trvať desiatky minút či zopár hodín (ak sa nejedná o niečo výnimočné). Ja sám som obdržal druhý iPhone 7 zhruba za 30 minút. Jednalo sa o repasovaný model, ktorý však pôsobil novým dojmom. Telefón mi neopravovali a to sa na ňom vyskytovalo viacero škrabancov, nakoľko už v čase reklamácie nebol celkom nový (mal zhruba 6 mesiacov).
Na záver spomeniem poslednú vec, ktorá sa dá odsledovať v každom Apple Store a tou je takzvaný Genius Bar. Špeciálnu sekciu zastrešujú profesionálne vyškolení Apple experti, ktorí vám poradia s akýmkoľvek problémom či už sa týka vášho iPhonu, iPadu, Macu, alebo jeho operačného systému.
Apple Premium Reseller (APR) ako alternatíva
Na Slovensku síce nemáme skutočný Apple Store, ktorý by prevádzkovala priamo spoločnosť Apple, no máme prémiových resellerov, ktorých prevádzkujú súkromné spoločnosti, ako napríklad m:zone.
Tieto obchody nenesú názov „Apple“, no často pri nich môžete vidieť štítok „Premium Reseller„. Jedná sa o originálny certifikát, ktorý udeľuje iba technologický gigant, a na jeho dosiahnutie potrebujete dodržiavať prísne štandardy.
Pokiaľ navštívite kamennú pobočku takejto spoločnosti, nachádza sa tu špeciálny nábytok, podlahy, farby a zvyšné vybavenie, podľa požiadaviek Apple. Samozrejmosťou je aj príkladná čistota priestorov, nikde sa nepovaľujú otvorené krabice a všetky produkty sú okamžite prístupné pre zákazníkov na veľkých bielych stoloch.
Reselleri musia poskytnúť špičkový, certifikovaný personál, ktorý je vyškolený presne podľa interných pravidiel spoločnosti Apple. Ak potrebujete poradiť v akejkoľvek oblasti, týkajúcej sa jablkových produktov, títo ľudia vám ochotne pomôžu podobné, ako experti za spomínaným Genius barom. Neučia sa iba technické špecifikácie a schopnosti produktov. Učia sa aj komunikovať vďaka čomu môžete očakávať príjemný a férový prístup.
Ako sme už uviedli vyššie, APR predajcovia neponúkajú Apple Care+ a ďalšie služby, no napriek tomu majú vlastné, veľmi podobné alternatívy. Hovoríme napríklad o službe m:zone care, m:zone servis, m:zone výkup či m:zone splátky.
Apple Authorized Reseller (AAR)
Možno, že ste si to nikdy nevšimli, no v praxi sa na Slovensku objavuje tiež výraz „Apple Authorized Reseller“ (používa ho Alza.sk). Ako už zo samotného názvu vyplýva, súkromná spoločnosť s týmto certifikátom nemá takú úzku spoluprácu s Applom, ako práve Premium Reseller.
Podľa toho, k čomu sme sa dostali pri dostupných zdrojoch môžeme usúdiť, že predajcovia AAR nespĺňajú všetky prísne požiadavky Applu tak, ako predajcovia APR.
Stále však musia dodržiavať obchodné a zákaznícke služby, podmienky pre umiestnenie obchodu, objem každoročného predaja atď… Apple tieto kritéria nezverejňuje na svojich internetových stránkach a tak je ku ním ťažký prístup.
Záver
Ako by sme túto tému uzavreli? Je skutočne škoda, že Apple nepôsobí aj na Slovenskom trhu. To, že firma zanevrela na našu krajinu môžete vidieť tiež na neskorých aktualizáciách internetovej stránky, či na nesprávnej jazykovej mutácii, kedy si Slovensko pomýlila so Slovinskom a nebola to schopná opraviť celé mesiace po medializácii (kto vie, koľko rokov už táto chyba existuje).
Na druhej strane ale môžeme byť radi za „programy“ ako AAR (Apple Authorized Reseller) a APR (Apple Premium Reseller), vďaka ktorým sa kúsok zahraničných štandardov dostáva aj ku nám, do samotného srdca Európy.
Napíšte nám do komentára, či by ste privítali skutočný Apple Store na Slovensku, alebo vám aktuálny stav vyhovuje.