Európsky automobilový priemysel zažije v najbližších rokoch turbulentné obdobie. Do platnosti čoskoro vstúpi nová norma EURO 7 s požiadavkami, ktoré niektorí výrobcovia vozidiel označujú za takmer nesplniteľné. Trh s vozidlami sa aj kvôli nej navždy zmení a niečo ako „nový dostupný automobil“ už v Európe nebude existovať.

Dokonca sa v norme nachádza aj dodatok o tom, že pri porušení predpisov vám môže byť vozidlo diaľkovo vypnuté. Ľudia tak budú musieť voliť skôr staršie, menej ekologické autá, ktoré budú dlhšiu dobu udržiavať pri živote. Téme sa venoval portál AutoŽive.cz. Norma EURO 7 začne platiť už v roku 2025 a odborníci sa domnievajú, že v podobe, v akej je v súčasnosti navrhovaná, môže spôsobiť viac škody, ako úžitku.

Na jednej strane je totiž jasné, že v Európskom parlamente chcú týmto spôsobom znížiť dopady na životné prostredie, čo je dôležitá iniciatíva.

Na strane druhej však moderné EURO normy vyžadujú extrémne nízke emisie a spaľovacie motory sa za posledných 10 rokov zmenili takým zásadným spôsobom, že ich vplyv na životné prostredie je v mnohých smeroch minimálny.


Tento článok vznikol aj vďaka internetovému obchodu Loopi.sk, kde nájdete kvalitné Apple príslušenstvo pre iPhone, Apple Watch, Mac, AirPods, AirTag a veľa ďalších. Na e-shope nájdete široký sortiment produktov v rôznych farbách a prevedeniach skladom, ktoré sú expedované do 24 hodín od zadania objednávky. Taktiež môžete zaplatiť veľmi jednoducho kartou ale aj cez Apple Pay, čo vám ponúkne vysokú bezpečnosť a tiež komfort.

LOOPI
REKLAMA


EURO 7 prinesie extrémne prísne pravidlá 

Tak napríklad emisie oxidu dusíka sú v rámci normy EURO 6d na tretinovej úrovni v porovnaní s normou EURO 4. Pevné častice sú dokonca na pätine pôvodných hodnôt!

EURO 7 má prísť ale s takými prísnymi pravidlami, že sú podľa odborníkov na hranici merateľnosti. A to je pre spaľovacie motory v podstate konečná.

Takto sa vyvíjali EURO normy (EURO 1 – EURO 6)

Norma CO (g/km) NOx (g/km) PČ (g/km) HC + NOx (g/km)
EURO 1 3,16 x 0,18 1,13
EURO 2 1,00 x 0,08** 0,70*
EURO 3 0,64 0,50 0,05 0,56
EURO 4 0,50 0,25 0,025 0,30
EURO 5 0,50 0,18 0,005 0,23
EURO 6 0,50 0,08 0,005 0,17

Autá budú kvôli tomu v Európe drahé a ekonomika ohrozená, pretože si ich veľa ľudí nebude môcť dovoliť. Nezabúdajme pri tom, že práve ekonomika starého kontinentu je do veľkej miery závislá od automobilového priemyslu.

Za zmienku tiež stojí, že výrobcovia sa musia na novú EURO normu pripraviť v podstate už za dva roky. Aj keď malo prísť EURO 7 pôvodne v roku 2019, neustále sa upravuje a mení.

Prečítajte si tiež  Apple má netradičnú požiadavku. Výrobu Macov a iPadov chce preniesť z Číny do Vietnamu

Mnohé detaily boli stanovené až v roku 2023 a pravidlá majú začať platiť od roku 2025. Výrobcovia majú teda na všetko šialene málo času. Technológie netreba len vyvinúť a vyrobiť, ale medzitým aj otestovať, aby neboli nespoľahlivé.

Predbežný dátum prijatia normy EURO 7 je v súčasnosti stanovený na 1. júla 2025. Uvidíme, či sa ho podarí naplniť, alebo automobilky dostanú ešte viac času.

EURO 7 umožní vypnutie auta, ak zákazníci nebudú dodržiavať pravidlá a jazdiť ekologicky

Možno, že ste už počuli o mestách, ktoré majú takzvané bezemisné zóny. Povolený vjazd majú iba vozidla s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom. Ako ich ale kontrolovať, či v nich v skutočnosti v danom momente nebeží naftový alebo benzínový motor? Odpoveď je vlastne veľmi jednoduchá.

Vďaka norme EURO 7 by malo byť možné všetky tieto vozidlá sledovať na diaľku. Slúžiť by mal na to geofencing a povinné zdieľanie aktuálnych dát o režime jazdy.

Pokiaľ by ste náhodou porušili pravidlá a elektrický režim vypli, prípadne by sa vám napríklad batéria v centre mesta vybila a vy by ste museli ísť na čisto spaľovací pohon, európsky úradníci by vám mohli automobil na diaľku vypnúť a vy by ste sa už ďalej nedostali.

Samotné opatrenie je na jednej strane logické no otázne zostáva, či ide o dobrý nápad. Vypnutie vozidla na diaľku môže byť totiž potencionálne nebezpečné, nehovoriac o tom, že ak by k tomu došlo napríklad v centre mesta uprostred cesty, mohlo by to narobiť šialené komplikácie s dopravou. Európska únia by tak šla v tomto smere sama proti sebe.

Dajte nám vedieť do komentára, čo si o tomto nápade myslíte vy. Sme zvedaví na všetky vaše postrehy a názory.

Nezabudnite tiež na náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 600 inzerátov na rôzne Apple zariadenia. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
ZDROJSvetApple
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.