Pravdepodobne viete, že spoločnosť Apple má tých najvernejších fanúšikov na svete. Nie je to však niečo s čím sa firma stretáva len v posledných rokoch. V skutočnosti tento jav existoval aj v roku 1984, keď ešte stále relatívne malá počítačová spoločnosť predstavila prvý Macintosh (dnešný Mac) a okamžite s ním zmenila celý technologický priemysel.
Medzi pamätníkmi dokonca panujú historky, že v polovici 90-tych rokov minulého storočia, keď Apple mierilo ku bankrotu, chodili jeho fanúšikovia priamo do počítačových predajní a v sekcii, kde boli vystavené Macy tieto zariadenia chválili aby tým zaujali iných potenciálnych kupcov. Hoci si to dnes už nevieme predstaviť, treba si uvedomiť, že v danej dobe prebiehala marketingová komunikácia úplne iným spôsobom.
Lojalita ku značke v takejto miere nemá v technologickom priemysle obdoby a konkurenti spoločnosti Apple tomu dodnes nevedia porozumieť. Ak sa pozrieme na firmy ako Google, Microsoft či Samsung, ku žiadnej z nich zákazníci nepociťujú tak intenzívny vzťah, ako práve k Apple. No a to je dôležitý fakt.
Kompetentní v Cupertine v minulosti túto situáciu vyhodnotili ako obrovskú konkurenčnú výhodu a rozhodli sa zapracovať na ešte väčšej vernosti zákazníkov.
Nemuseli pri tom urobiť nič špeciálne. Do balenia nových produktov stačilo len pridať nálepku za niekoľko centov, ktorá je veľmi kvalitná, odolná a roky vydrží aj v exteriérových podmienkach.
Pokiaľ ste teda verní spoločnosti Apple, môžete to všetkým ukázať tým, že si túto nálepku nalepíte napríklad na auto, poštovú schránku alebo na prenosnú tašku. Je to niečo podobné, ako keď si človek zakúpi mikinu Nike, alebo topánky Gucci s veľkým a výrazným logom.
Apple bolo v minulosti oveľa menším hráčom ako dnes
Hoci to už v súčasnosti neplatí, pretože sa Apple radí medzi najhodnotnejšie spoločnosti na svete, ešte pred tridsiatimi rokmi to tak zďaleka nebolo.
V porovnaní s úhlavným nepriateľom v podobe spoločnosti IBM šlo len o „malého chlapca“, ktorý si chcel ukrojiť svoj malý podiel biznisu na pieskovisku plnom veľkých, skúsených a dospelých hráčov.
No a aj keď to v tomto kontexte znelo (na prelome 80-tych a 90-tych rokov) až smiešne, spoločnosť Apple mala v skutočnosti ako jediná reálnu ambíciu prekonať IBM, ktoré vtedy monopolizovalo trh s osobnými počítačmi.
Pokiaľ ste si teda kedysi umiestnili nálepku Apple na viditeľné miesto, v skutočnosti ste tým dávali všetkým naokolo najavo, že fandíte „tomuto malému a odvážnemu chlapcovi“ v zdanlivo dopredu prehratom boji, pretože ste presvedčení o tom, že jeho produkty sú najlepšie.
Začiatok úspešného obdobia po prelome milénia
Po tom čo sa do firmy vrátil jej zakladateľ a duchovný otec Steve Jobs (rok 1996-1997), Applu sa začalo neuveriteľne dariť. Spustil to začiatok predaja revolučného iMacu G3 (1998) a pokračovalo to niekoľkými ďalšími počítačmi, ktoré ľudia milovali.
V roku 2001 však Steve Jobs vystúpil na pódium aby predstavil prvý iPod. Vďaka tomuto malému zariadeniu začala firma raketovým tempom rásť a s ňou sa vyvíjala aj marketingová komunikácia. Celé to pokračovalo predstavením MacBooku, ktorý sa stal behom chvíle najobľúbenejším počítačom medzi študentmi.
Z malého chlapca, ktorého sme analogizovali v texte vyššie sa stal silný a stabilný hráč, ktorého už ľudia nevnímali ako outsidera ale ako revolucionára.
Túto situáciu využilo marketingové oddelenie, ktoré v roku 2006 spustilo agresívnu a veľmi dobre spracovanú kampaň „Get The Mac“.
V tej boli humanizované počítače Mac a PC, pričom produkty od Apple boli prezentované ako mladý, štýlovo oblečený moderný človek, zatiaľ čo PC reprezentovala menej atraktívna a komplikovaná osoba v obleku.
Identitu zákazníkov určoval ich počítač
Apple týmto do sveta vyslalo signál, že identitu človeka môže určiť aj jeho počítač. Ak chceli ľudia pôsobiť štýlovo a moderne, museli si kúpiť Mac. No a presne v tejto chvíli do hry vstúpili aj nálepky, ktoré posilnili vnímanie značky.
Ak by sme to povedali s určitým nadhľadom, tieto nálepky predstavovali akýsi čestný odznak vlastníctva Apple produktu.
Tí, ktorí ich používali tak okamžite patrili do Apple rodiny a zároveň firme poskytovali bezplatnú reklamu.
Apple vždy verilo v ústny marketing a jeho neuveriteľný potenciál
Ak sa vrátime naspäť do sedemdesiatych rokov minulého storočia, keď spoločnosť Apple začínala v garáži, nikto o nej nevedel a Steve Jobs spolu so Stevom Wozniakom si nemohli dovoliť žiaden veľký marketing, najlepším spôsobom propagácie bola ústna reklama.
Počítač Apple I a do istej miery aj Apple II sa stal okamžite veľkým hitom medzi nadšencami a hobby používateľmi, čo mu vydláždilo cestu k úplne inej klientele.
Firma skrátka vždy verila vo význam a silu organického slovného marketingu a preto sa naň ešte aj v 21. storočí, ktoré patrí predovšetkým internetu, do vysokej miery sústredí. Veď posúďte sami.
Ak niektorý člen vašej rodiny alebo pokojne aj kamarát hovorí o MacBooku ako o najlepšom počítači na svete, je dosť pravdepodobné, že vás to zaujme a v budúcnosti zvážite jeho nákup aj vy. Podobný efekt sa dosahuje s klasickou televíznou reklamou omnoho ťažšie.
Pomocou jednoduchých nálepiek potom ľudia vyjadrujú určitý „sociálny odkaz“, ktorým dávajú najavo, „že na tých Apple produktoch musí byť niečo dobré keď ich vlastní toľko používateľov„, sú s nimi spokojní a hlavne sú si ochotní nalepiť nálepku pokojne aj na najnovší Mercedes alebo BMW.
Apple nálepky pomaly končia
A hoci majú nálepky spoločnosti Apple za sebou poriadne dlhú históriu, pravda je taká, že v balení nového iPadu Air M4 sa už nenachádzajú. Dôvodom je pravdepodobne čoraz väčší dôraz na maximálnu ekológiu.
Pokiaľ však nálepky zákazník chce, spoločnosť Apple mu ich priamo v predajni s radosťou ponúkne. Otázne však zostáva, či podobný prístup bude k dispozícii aj u slovenských resellerov. Nechajme sa prekvapiť.
Ako ste na tom vy a nálepky. Používate ich alebo nie?
Hľadáte nové Apple zariadenie? Skontrolujte náš SvetApple bazár, v ktorom nájdete viac ako 900 inzerátov na rôzne Apple produkty. Tie sem môžete pridať úplne zadarmo kliknutím na tento odkaz.