Keď hovoríme o spoločnosti Apple, vždy sa bavíme o výrobcovi zariadení, ktoré patria medzi najdrahšie na trhu. Ich vysoká cena je dorovnávaná nadpriemernou kvalitou a dlhodobou spokojnosťou zákazníkov. V poslednej dobe sa však v predaji objavujú produkty, ktoré nám prídu z toho hľadiska „prestrelené“. Prečo Apple predáva napríklad kolieska na Mac Pro za 849€?
Získava si Apple pozornosť vysokými cenami niektorých produktov?
Jablková spoločnosť má svoju cenovú politiku, ktorú dlhé roky rešpektujeme. Keby nás nedokázali jej produkty uspokojiť, už dávno by sme prešli ku konkurencii, ktorá predáva lacnejšie. My sme však s iPhonom, Apple Watch, iPadom či MacBookom dlhé roky spokojní a nepotrebujeme to meniť aj napriek vyšším čiastkam, ktoré nám každý rok miznú z účtu. Čo nás však zaráža sú ceny vybraného príslušenstva.
Nie sú to len kolieska pre Mac Pro za 849€, ktoré sme vám načrtli v úvode. Spomenúť by sme mali aj stojan pre Pro Display XDR. Apple si zaň pýta šialených 1099€. Niečo podobné sa objavuje aj vo sfére profesionálneho iPadu. Je to len pár týždňov od spustenia predaja novej Magic Keyboard. Ak máte 11″ iPad Pro, zaplatíte 329€. Ak máte väčší, 12,9″ iPad Pro, cena je až 399€.
Možno si poviete „veď je to Apple“. Treba si ale uvedomiť, že podobné produkty (určené pre iPad) konkurencia (Logitech) predáva za zlomok ceny a sú skoro rovnako dobré. Jasné, určite nedokážu (napríklad) po stránke kompatibility konkurovať cupertinskemu gigantovi. Tu ale podotýkame, že za cenu Magic Keyboard k iPadu pro predáva firma aj základný iPad 10,2″ s 32 GB úložiskom…
Na záver by sme ešte mohli spomenúť aj silikónové štuple do uší, pre slúchadlá AirPods Pro. Za tie si Apple účtuje 9€. Naoko to možno nie je horibilná čiastka, no kúpili by ste za ňu aj samostatné slúchadlá.
Našim cieľom v tomto článku nie je vyplakávať nad tým, aké je to všetko drahé. Skôr však máme pocit, že Applu nejde ani tak o predaj samotných produktov, ako o mediálnu pozornosť. O vyššie vymenovanom príslušenstve napísali tie najväčšie média z celého sveta. Takmer vždy to bolo kvôli cene.
Predávať kolieska ktorých hodnotu by ste odhadli možno na 100€ (ak vôbec) za 849€ je veľká senzácia. To isté platí aj pre stojan, ktorý je síce špičkový a ponúka rôzne možnosti otáčania monitoru. Za 1099€ si však kúpite aj MacBook Air s omnoho väčšou prídavnou hodnotou.
Tí ľudia, ktorí vlastnia Mac Pro (v najvyššej konfigurácii môže stáť až 65 000€) nebudú mať problém zaplatiť uvedené čiastky. Keby Apple predávalo príslušenstvo za štvrtinové sumy (ktoré by mu možno zodpovedali), nikto by si to zrejme ani nevšimol. V tomto prípade je to pre cupertinského giganta win-to-win situácia.
Potencionálnych zákazníkov vysoká cena neodstraší a produkty si aj tak kúpia (ak ich naozaj potrebujú). Na druhej strane to však zaujme média a behom jedného dňa tieto produkty poznajú stovky miliónov ľudí po celom svete (a do širšieho povedomia sa dostáva aj meno firmy).
Naoko to asi nerobí ideálnu reklamu, no nemôžeme ju označiť ani za zlú. Vo svete vytvára povedomie, že značka má svoju hodnotu a každý kto ju chce používať musí zaplatiť. Minimálne tak to vidíme my. Máte iný názor? Napíšte nám do komentára…