Mac Pro prišiel na trh vo svojej poslednej generácií iešte minulý rok. Do vienka dostal úplne nový dizajn a tak isto extrémny výkon. Okrem samotného počítača si môžete zakúpiť rôzne príslušenstvo. Reč je o monitore Pro Display XDR za 5 360€ alebo o kolieskach za 849€. Práve druhý menovaný produkt je značne predražený. Vieme prečo…

Kolieska za šialené peniaze

Pokiaľ si budete konfigurovať svoj nový Mac Pro (napríklad v Nemeckom Apple Online Store), okrem vnútorných hardvérových komponentov môžete zaškrtnúť aj položku s kolieskami, ktoré nahrádzajú štandardné kovové nožičky. V takomto prípade si za ne zaplatíte niečo pod 500€. Ich dizajn je síce krásny a materiály prémiové no cena absolútne šialená.

Ešte väčšieho prekvapenia sa dočkáte, ak už Mac Pro vlastníte a kolieska si chcete len dodatočne dokúpiť. Apple si od vás vypýta až 849€ (nerobíme si žiadnu srandu). Hlavným dôvodom, prečo ich zrejme budete potrebovať je váha počítača. V základnej zostave sa pohybuje na úrovni 35,4kg. Manipulácia je teda náročná.

Dizajnéri si dali na navrhovaní neskutočnú námahu. Každý kto sa s kolieskami stretol potvrdil, že pôsobia mohutným, hodnotným a ťažkopádnym dojmom. Ich konštrukcia pozostáva z kombinácie kovu a gumy. V krabici nájdete aj jednoduché náradie na montáž.

Veľkou výhodou je možnosť otáčania o 360 stupňov či prítomnosť kvalitne vyladených ložísk (na tomto videu uvidíte, ako z nich jeho autor urobil skateboard).

Hoci môžu pôsobiť dokonalo, majú svoje nedostatky a to dosť zásadné. Nenájdete na nich žiadnu brzu. Na menších nerovnostiach zvyknú „utekať“ aj s počítačom. Tak isto ich inštalácia nie je celkom jednoduchá a odporúča sa návšteva autorizovaného servisu.

Prečo teda Apple predáva tieto kolieska tak draho?

Ešte pred tým, ako si odpovieme na túto otázku, musíme zvážiť, kto je cieľová skupina. Počet ľudí, ktorí majú Mac Pro je relatívne nízky. Tých, ktorí si pri konfigurácii vyberú kolieska je ešte menej.

Vo výsledku ich tak Apple musí predávať draho, pretože vývoj a obmedzená výroba sú extrémne nákladné. Dokonca sa na niektorých stránkach dočítate, že v Cupertine na nich vôbec nezarábajú. Ťažko povedať, do akej miery je toto tvrdenie pravdivé, no nemusí ísť o nezmysel…

Luxusný výrobca s luxusnými cenami

Spoločnosť Apple si potrebuje udržať imidž „luxusného obchodníka v technologickom priemysle“. Vôbec to nie je po prvýkrát, čo svojim zákazníkom účtuje extrémne sumy za zdanlivo obyčajné produkty.

Prečítajte si tiež  V roku 2016 mal s predajmi problémy aj Mac!

Veď len stojan Pro Display XDR vás bude stáť 1070€. Na svoj iPad si dokážete pripnúť Magic Keyboard za 399€ a iPhone zabalíte do transparentného originálneho púzdra za viac ako 40€.

Jablková spoločnosť na týchto výrobkoch s najväčšou pravdepodobnosťou veľa nezarába. Hoci sú drahé, nakupuje ich len hŕstka používateľov. Napriek tomu je však v komunite vnímaná ako „špičková značka“. Pokiaľ si niečo vyberiete, poväčšine máte záruku, že to bude kvalitné a trvácne.

V portfóliu nájdete aj lacnejšie produkty ako napríklad iPhone SE 2. generácie, iPad 10,2″ či služby Apple Music alebo Apple TV+. Ich účel je prostý… Snažia sa nalákať čo najväčšie množstvo nových ľudí, aby vnikli do ekosystému Apple a mali pocit, že vlastnia niečo prémiové. Potom je už oveľa jednoduchšie pracovať s existujúcimi zákazníkmi a presvedčiť ich k budúcemu nákupu.

Mac Pro stojí aj 65 000€

Ďalším dobrým poznatkom je cena, za ktorú Apple predáva svoj Mac Pro. V podnadpise sme sa nepomýlili. Pokiaľ si zvolíte TOP komponenty, hravo prekoná 65 000€. Tento počítač je samozrejme určený profesionálom. Bežný smrteľník by nemal šancu využiť jeho obrovský potenciál.

Každopádne, ak už dávate do nákupného košíka 1,5TB operačnej pamäte RAM za vyše 30 000€, čo je to 500€ alebo 800€ za elegantné a kvalitné kolieska? Nechceme teraz znehodnocovať peniaze. Pokiaľ by však stáli 100€, vôbec nič by sa nezmenilo.

Ten zákazník, ktorý by o ne mal reálny záujem, by si ich kúpil úplne rovnako ako dnes. Bežný spotrebiteľ kritizujúci cenu nevlastní Mac Pro, takže ich nepotrebuje.

Neuveriteľný marketing

Následujúcu teóriu sme spomínali už viackrát (aj pri iných produktoch) a opäť sa nám potvrdila. Áno, ľudia si na internete robia srandu z tohto produktu a tak isto z jeho ceny. Po celý čas však vzniká „bezplatná“ reklama pre spoločnosť Apple.

Hoci možno nie je úplne pozitívna, prijímatelia sa na nej maximálne zasmejú. Určite sa v nich nezmení rozhodnutie pre nákup nového zariadenia (práve naopak, posilní sa pocit, že môžu vlastniť niečo hodnotné/prémiové).

Tento trend pozorujeme snáď v každom jednom priemysle. Je jedno či ide o značky ako Luis Vuitton, Bentley alebo Rolex. Ľuda sa radi ukazujú a drahé produkty im v tom perfektne asistujú. Do komentára nám napíšte, ako sa na celú vec pozeráte vy. Budeme radi za každý váš názor alebo postreh.

Prečítajte si tiež  Stiahnite si pozadie na iPhone, iPad alebo Mac, inšpirované Apple Card

zdroj

Môže ťa zaujímať
- Reklama -
Róbert Hallon
Som spolumajiteľ a hlavný tvorca obsahu na svetapple.sk. Študujem Dizajn médií v Bratislave a milujem Apple najmä pre filozofiu, ktorou tvorí svoje služby a produkty. Mojím druhým "koníčkom" sú autá, o ktorých tu sem tam tiež niečo napíšem.