Netflix s podporou Spatial Audio (priestorového zvuku)
Spoločnosť Apple priniesla do svojich slúchadiel AirPods Pro (a teraz už aj AirPods Max) technológiu priestorového zvuku, ktorú žiaľ nemôžete používať vo všetkých aplikáciách. V rámci streamovacích služieb ju momentálne podporuje „iba“ HBO GO, Apple TV+ a niekoľko ďalších. Čoskoro sa to zmení.
Netflix v tichosti pracuje na vylepšení, ktoré prinesie Spatial Audio aj do jeho obsahu. Pokiaľ teda vlastníte drahšie verzie bezdrôtových slúchadiel od Apple, môžete sa tešiť na väčší zážitok. Ten je pre vás k dispozícii po aktualizácii na iOS 14.
Pokiaľ vás zaujíma, ako priestorový zvuk funguje, v princípe AirPods Pro/Max sledujú polohu vašej hlavy a podľa toho, ako ju otočíte alebo nakloníte, prispôsobujú smer zvuku. Z nášho testovania ide o podobný efekt, akoby ste sedeli niekde v kine.
Celé je to veľmi zaujímavé a myslíme si, že to mnohí používatelia ocenia. Na druhej strane, nechceme hovoriť za všetkých, nakoľko niekomu takéto sledovanie a počúvanie nedáva zmysel a príde mu menej atraktívne, ako štandardný stereo zvuk.
Pokiaľ máte skúsenosti so Spatial Audio, respektíve priestorovým zvukom, dajte nám vedieť v komentároch, ako ste s ním spokojní. Za nás sa jedná o zaujímavú inováciu, ktorá má v AirPods Pro/Max svoje miesto a prítomnosť na Netflixe ju môže výrazne rozšíriť. Nechajme sa prekvapiť.
Apple pripravuje na rok 2021 množstvo zaujímavých inovácii. Analytik Ming-Chi Kuo vydal správu pre investorov, ktorá pojednáva o novom MacBooku Pro 14″ a 16″, ale aj o iPhone 13. Jedna z očakávaných noviniek nás príjemne prekvapila. Smartfón by sa mohol dočkať nového chladiaceho systému s parnou komorou.
Analytik tvrdí, že v Cupertine naplno testujú rôzne možnosti, pomocou ktorých znižujú teplotu zariadenia. Tá je problémom aj pri aktuálnom iPhone 12, kedy v rámci používania 5G siete a procesora A14 Bionic vzniká nepríjemné teplo, ktoré odvádza len hliníková/kovová konštrukcia. Väčšinou žiaľ nestíha…
Inovatívny chladiaci systém s parnou komorou by umožnil znížiť prevádzkové teploty a tým pádom by ponúkol vyšší a dlhšie udržateľný výkon. Ak na iPhone 13 budete chcieť vykonávať náročné procesy, nebudete musieť používať plastový kryt, aby sa vám pohodlne držal v ruke.
Podobné chladiace technológie nájdeme v smartfónoch už dnes. Využíva ich veľa Androidov, ako tie od spoločnosti Razer, Asus a ďalších výrobcov. Poväčšine sa jedná o produkty zamerané na hranie hier, ktoré ostávajú príjemne chladné aj po niekoľkých hodinách vyťaženia. Tento systém teda funguje, no z času na čas sa objavia nedostatky spájané so spoľahlivosťou.
Pokiaľ parná chladiaca komora splní všetky požiadavky a očakávania spoločnosti Apple, zakomponuje ju podľa Kua do iPhonu 13 už v roku 2021. Do komentára nám napíšte, čo si o tom myslíte vy. Budeme radi za každý názor.
Možno by ste čakali, že začnem pri inej téme, no absolútnym základom pre vznik akéhokoľvek produktu je výroba. Tak ako iné firmy, aj Apple sa spolieha na svojich externých dodávateľov a mnohé technológie dokážu byť vyrobené iba v určitých počtoch. Trh ale nie je iba Apple a sú tu aj iné spoločnosti, ktoré ich odoberajú.
Aby som to zjednodušil, uveďme si príklad LTPO OLED displejov, pripravovaných na rok 2021. Apple očakáva, že ich bude potrebovať zakomponovať do 70 miliónov zariadení (iPhone 12S), ktoré sa predajú medzi septembrom a decembrom. Nakoľko sú však ročné kapacity výroby displejov nastavené na cca 300 miliónov kusov(fiktívny odhad redakcie) pre všetkých, výrobcovia ich nemôžu poskytnúť Applu v takom množstve. Máme tu aj iné technologické spoločnosti, ktoré sa ku týmto displejom hlásia a tak majú v Cupertine zviazané ruky.
Výsledkom bude, že sa LTPO OLED displej dostane iba do verzií „Pro“, ktoré sa vyrobia v počte 40 miliónov kusov. Na druhej strane to ale môže Applu vyhovovať, nakoľko si zvýši rozdiel medzi štandardným a prémiovým prevedením a vyselektuje tak potencionálnych záujemcov vďaka cene.
Doplnené: Niektorí výrobcovia (Samsung, LG) majú veľkú výhodu v tom, že mimo Applu vyrábajú technológie aj sami pre seba. Okrem nižších nákladov si teda sami diktujú, čo a v akom množstve dokážu pustiť do sveta.
Stávka na istotu
Ak by som mal definovať dôvod kúpy akéhokoľvek Apple produktu za posledné roky (na osobné a pracovné účely), určite by vyhrávalo slovo „istota“. Odkedy som sa dostal do tohto ekosystému, zvykol som si na funkčnosť zariadení a ich špičkovú komunikáciu medzi sebou. V žiadnom prípade by som teda neriskoval prechod z MacBooku na iný konkurenčný počítať alebo z iPhonu na Android. Apple funguje výborne a ja som s tým spokojný.
Možno to teraz vyznie príliš subjektívne, no z môjho pohľadu za týmto tvrdeniami stoja technológie, ktoré nie sú veľmi inovatívne, no Apple ich dokázalo vyladiť v rámci prepojenia HW+SW tak, ako nikto iný.
Ako príklad si opäť môžeme uviesť displeje (v iPhone 12). Nie sú zaoblené, nedajú sa otvárať-zatvárať a dokonca nemajú ani 120Hz. Posledný menovaný prvok niektorým používateľom prekáža, no kým používam iPhone so 60Hz, prechod na to isté mi nerobí žiaden problém. Na druhej strane, samotný kapacitný displej, jeho ovládanie, reakcie, farby, úspornosť a prepojenie s iOS je na takej vysokej úrovni, že to jednoducho milujem a oceňujú to aj odborníci.
V žiadnom prípade nepotrebujem zaoblenie po okrajoch, ktoré z mojich skúseností nie je príliš ergonomické, alebo skladacie displeje, ktoré nie sú odolné a urobíte do nich ryhu s nechtom. Toto všetko sú samozrejme zaujímavé experimenty, ktoré môžu časom zmeniť technologický priemysel. Dnes ale nie sú pripravené na masovú výrobu a tak sa v Apple sústredia len na to, čo funguje a na čo sa vedia na 100% spoľahnúť. Ich produkty nakupujú stámilióny ľudí ročne a tak s nimi nemôžu byť spokojní iba „geekovia“ ale úplne všetci. No a tu vzniká kompromis medzi inovatívnym a funkčným.
Dlhodobo spokojný zákazník
Na záver tu máme bod, ktorý je skôr trendom posledných rokov. Telefóny, počítače, inteligentné hodinky a dokonca ani tablety už nekupujeme v období 12 či 24 mesiacov, ale skôr 36-60 mesiacov. Spomeňme napríklad iPhone 6S z roku 2015 či MacBook Pro predošlej generácie (prestal sa vyrábať na prelome rokov 2015/2016), ktoré aj dnes predstavujú početnú používateľskú základňu.
Ak by sme si porovnali medziročný upgrade v rámci iPhonov, prípadne Macov, samozrejme, že tu nie je veľký dôvod na výmenu. Nakoľko to ale Apple robí pomaly a sofistikovane, z dlhodobého časového hľadiska vzniká obrovský rozdiel. Porovnajte si iPhone 6S a iPhone 12 mini, alebo MacBook Pro 13″ s Intelom (2015) s MacBookom Pro 13″ s čipom M1 (2020). Produkty sú natoľko iné, že zákazníkov dostatočne motivujú ku kúpe.
Niektorí majitelia môžu byť z tohto prístupu sklamaní a tak isto naň často narážajú tí, ktorí vlastnia konkurenciu s Androidom alebo Windowsom. Nech si ale tvrdí kto chce čo chce, ľudia sú voči Applu extrémne lojálny a aj napriek silnej kritike zo všetkých strán nakupujú stále viac a viac. Tento výsledok sa nedá oklamať.
Zaujíma ma váš názor
Samozrejme, nakoniec by sa patrilo doplniť, že všetky informácie, s ktorým nemusí súhlasiť nikto z vás, sú len subjektívnym názorom autora. Tak isto sa nejedná o vedeckú štúdiu ale len krátky komentár, ktorý nezahrnul rôzne dôležité podrobnosti. V princípe mal ale vyjadriť, že inovovať „nasilu“ nie je úplne možné a asi to nie je ani správne. Mne aktuálny prístup vyhovuje, pretože odzrkadľuje, ako moc si ide Apple vlastnou cestu a neberie ohľad na konkurenciu. Aj tak mu to vychádza.
Do komentára mi prosím napíšte, s čím súhlasíte, s čím nesúhlasíte a čo by sa sem hodilo doplniť. Budem veľmi rád za každý komentár, názor a príspevok do debaty.
Začnime úplným základom a tým je prepracovaný dizajn. Aj keď aktuálna generácia nepôsobí zastaralo, predstavená bola ešte v roku 2016 a tak si logicky zaslúži upgrade. Toho sa dočkáme na jeseň 2021, kedy Apple predstaví nový MacBook Pro so 14″ displejom a MacBook Pro 16″.
Počítače sa nemajú zmeniť „zásadne“, no tvary sa prispôsobia aktuálnemu trendu plochých hrán. Dizajnérsky tím sa mal inšpirovať iPadom Pro 2018/2020 či iPhonom 12 a vytvoriť produkt bez zaoblenia vo vrchnej a spodnej časti.
MacBook by tak mohol pôsobiť luxusnejšie, no zároveň mohutnejšie. Práve zaoblené tvary dnes stoja za efektom „štíhleho tela“, ktoré má v skutočnosti podobnú hrúbku ako predošlá generácia počítačov predstavených v roku 2012 (prvé MacBooky s Retina displejom).
Žiaden Touch Bar ale fyzické klávesy
Správa od Ming-Chi Kua prekvapila jednou zásadnou novinkou. Hoci Apple verilo v dotykovú plochuTouch Bar, tá sa evidentne nestretla s príliš veľkým záujmom zo strany zákazníkov. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa s týmto detailom s vysokou pravdepodobnosťou rozlúčime.
Ľudia chcú používať fyzické klávesy bez toho, aby sa museli pozerať na displej, na čo práve klikajú. Aj preto sa v Cupertine rozhodli tak ako sa rozhodli a s „revolúciou v ovládaní“ jednoducho skončia. Samotná klávesnica by mala vyzerať podobne, ako na súčasnom MacBooku Air (M1).
Vráti sa MagSafe a ďalšie konektory
Správa sa venovala aj nabíjaniu a konektivite. Apple sa vráti ku svojej minulosti a do počítačov zakomponuje pokročilé bezdrôtové nabíjanie za pomoci MagSage adaptéra. V súčasných modeloch ho vystriedalo USB-C, ktoré si jedni pochvaľujú a iní ho zase nenávidia. Z tohto pohľadu si dovolíme doplniť, že Apple túto možnosť nabíjania zachová aj naďalej. Rozšíri ju ale aj o ďalší spôsob, takže si tu každý príde na svoje.
Dobrou správou je tiež rozšírenie portov. Po novom by tu nemali byť iba 2 či 4 USB-C Thunderbolt 3 porty ale ďalšie možnosti pripojenia, ktoré vás zbavia používania externých doplnkov od výrobcov tretích strán. Konečne si sem teda napojíte SD kartu, či možno aj HDMI kábel. Nechajme sa prekvapiť.
Procesory ARM (Apple Sillicon) a predstavenie
Na záver azda najdôležitejšia informácia a tou je výkon počítača. Predpokladáme, že základ bude tvoriť stále M1 čip (alebo jeho vylepšená verzia). Do ponuky by sa mohli ale zaradiť aj ďalšie procesory, ktoré posunú možnosti výkonu (CPU a GPU) na úplne inú úroveň.
Čo sa týka predstavenia, presný dátum a ani mesiac zatiaľ nepoznáme. Pokiaľ však budeme vychádzať z tradičného lineupu Apple, dočkáme sa ho na jeseň 2021, v podobnom období ako keď prišli minuloročné Macy s čipmi ARM.
Napíšte nám do komentára, čo si myslíte o týchto zmenách vy a či samotné inovácie v podobe väčšieho množstva portov a odstránenia Touch Baru vítate alebo nie. Budeme radi za každý váš názor.
Za nás sa jedná o zaujímavé správy, z ktorých dedukujeme, že Apple sa odvracia od určitej „masovosti“ a svoje high-end stroje chce prispôsobiť profesionálom. Tento prístup nám tu posledné roky chýbal ako soľ.
Juhokórejský gigant sa do toho pustil naplno. Tento rok na nič nečakal a s ničím neváhal. Do predaja pustil najsofistikovanejší smartfón, aký kedy vyrobil. Množstvo použitých technológii je skutočne obdivuhodné a to si logicky vypýtalo daň na predajnej cene. Samsung bol v tomto smere opatrný, aby ju nastavil čo najlepšie voči spoločnosti Apple.
Tak napríklad. Kým základný iPhone 12 so 64GB úložiskom (6,1″) začína na sume 899€, Samsung Galaxy S21 128GB, čo je v princípe hlavný konkurent, štartuje na 849€. Ani v jednej krabici nenájdete nabíjací adaptér.
Ak by ste si radšej vybrali iPhone 12 Pro v 128GB verzií, stál by vás 1149€. Juhokórejský gigant opäť stanovil cenu o niečo výhodnejšie a tak jeho Galaxy S21 Plus (128GB) začína na 1049€.
Na záver tu máme porovnanie vlajkových lodí, pričom za najlacnejší 128GB iPhone 12 Pro Max zaplatíte 1249€ a za Samsung Galaxy S21 Ultra úplne rovnakú sumu.
Na záver len doplníme, že najdrahší iPhone 12 Pro Max (512GB) stoji 1599€, zatiaľ čo najdrahší Samsung Galaxy S21 Ultra (512GB) 1529€.
Galaxy S21 128 GB
849€
Galaxy S21 256 GB
899 €
Galaxy S21 Plus 128 GB
1049€
Galaxy S21 Plus 256 GB
1099€
Galaxy S21 Ultra 128 GB
1249€
Galaxy S21 Ultra 256 GB
1399€
Galaxy S21 Ultra 512 GB
1529€
Nech sa na túto cenu pozrieme z akéhokoľvek hľdiska, spoločnosť Samsung má jednu veľkú výhodu. Množstvo komponentov si vyrába sama a dodáva ich aj Applu (napríklad displeje). Jeden vyprodukovaný kus S21-tky je teda oveľa lacnejší, než jeden vyprodukovaný kus iPhonu 12. Do komentára nám napíšte, čo si myslíte o tejto novinke vy.
Ako uvádzajú vývojári na diskusných fórach, hoci najbližšia aktualizácia macOS Big Sur 11.2, ktorú momentálne testujú, neprináša žiadne zásadné novinky, používateľov bude čiastočne obmedzovať.
Apple prichádza s úplne novým systémom (detekovaný vďaka uniknutému kódu), ktorý zablokuje spúšťanie akýchkoľvek apiek pre iOS/iPadOS na Macu, ktoré nepochádzajú z App Store. Táto novinka sa samozrejme netýka internetového obchodu Mac App Store, kde všetko zostane tak, ako to funguje dnes.
V súčasnosti je napríklad veľmi populárne ručne inštalovať Netflix, Instagram, Facebook a podobne, pomocou príslušných IPA súborov, stiahnutých s platným Apple ID (nie každý softvér pre iPhone/iPad je automaticky dostupný aj pre Mac).
Nový kód, ktorý sa našiel v systéme súvisí s API, spravujúcim ochranu DRM (Digital Rights Management). Aby toho nebolo málo, nepopulárne novinky boli zavedené aj do iPhonu (v rámci iOS 14.4). Napíšte nám do komentára, čo si myslíte o takomto riešení
„Nie je možné overiť, či má váš iPhone originálny fotoaparát“
Podobné hlášky sa začali objavovať už počas minulého roka. Spoločnosť Apple zahájila boj proti necertifikovaným náhradným dielom, ktoré môžu poškodiť vaše zariadenie, prípadne znížiť kvalitu niektorých funkcií.
Začalo to pomerne nevinne, kedy prvá zo série hlášok upozorňovala na neoriginálnu batériu. Apple tak isto obmedzilo softvér, ktorý dokáže odhadnúť jej kapacitu. Prístupný je iba po autorizovaných servisných úkonoch.
Už tento krok rozhneval fanúšikov, no dal sa tolerovať. Oveľa horšia však bola ďalšia hláška, upozorňujúca na neoriginálny displej. V Cupertine idú ale ďalej a telefón vás bude otravovať aj s neoriginálnym fotoaparátom. Prezradil to najnovší únik dát z beta verzie iOS 14.4.
O toto zistenie sa postaral Steve Moser z MacRumors, ktorý detekoval v systéme text: „Nie je možné overiť, či má váš iPhone originálny fotoaparát“. Netreba dvakrát hádať, v akej situácii bude používaný.
Samozrejme, podobná informácia je dôležitá napríklad pri kúpe iPhonu z druhej ruky, kedy bude mať nový majiteľ perfektný prehľad o stave zariadenia.
Na strane druhej nám príde toto riešenie agresívne a skutočne sa domnievame, že k nemu Apple pristupuje iba preto, aby zvýšilo popularitu autorizovaných opráv, prípadne predaje nových iPhonov. Čo si o tom myslite vy? Dajte nám vedieť v komentároch.
Mníchovský výrobca automobilov posunul využívanie NFC zariadení pre odomykanie vozidiel na celkom inú úroveň. Pokiaľ vlastníte iPhone 11, iPhone 12 alebo Apple Watch Series 6, tešiť sa môžete na podporu BMW Digital Key Plus, využívajúceho U1 wideband čip.
V súčasnosti je známa iba podpora jednoduchšej funkcie Apple Car Key. Rýchlym spôsobom s ňou vytvoríte digitálnu verziu kľúča, s ktorým môžete odomykať a štartovať vozidlo vždy, keď svoj iPhone/Apple Watch priložíte ku kľučke dverí.
Po novom vám ale môže ostať elektronické zariadenie vo vrecku, nakoľko sa nevyžaduje veľmi krátky dosah. Technológia je o niečo benevolentnejšia, pretože využíva ultraširokopásmový U1 wideband čip, nachádzajúci sa v najvyšších radách jablkových produktov.
BMW Digital Key Plus je podľa výrobcu taký sofistikovaný, že s predstihom určí presnú vzdialenosť a tak isto smer majiteľa vozidla. Akonáhle sa dotknete kľučky, auto budete mať odomknuté rovnako, akoby ste používali štandardnú technológiu Keyless Go s fyzickým kľúčom vo vrecku.
Novinka bude nasadená v úplne novom SUV (pre BMW SAV) BMW iX, ktoré prišlo s elektrickým pohonom a kontroverzným dizajnom pred niekoľkými týždňami.
Na základe týchto zistení môžeme predpokladať, že Digital Key Plus vytvorí nový štandard digitálneho kľúča (verziu 3.0), ktorý neskôr schváli Car Connectivity Consortium. Čo hovoríte na túto vymoženosť vy? Páči sa vám?
Najnovšie dáta od analytickej spoločnosti Counterpoint prezrádzajú, že Apple v priebehu posledných deviatich mesiacov stratilo trhový podiel svojich AirPods, ktorý klesol zo 41% na 29%. Jedná sa o nelichotivé výsledky, ktoré však vo finále nepredstavujú žiadne veľké straty pre firmu.
Analytici dodávajú, že kým sa za celý rok 2019 podarilo predať cca 50 miliónov kusov bezdrôtových slúchadiel, v roku 2020 to bolo skoro 100 miliónov kusov. Medziročný nárast predstavuje 83% a tak sa zrejme AirPods nepredávali horšie, no na trh pribudli dostupnejšie zariadenia pre iný typ zákazníkov.
Tieto dáta má Counterpoint dokonca aj podložené, nakoľko sa preukázalo, že zmenu čísel spôsobili bezdrôtové slúchadlá v cenovej relácii do 50$, pričom sa dokonca objavili aj produkty do 20$. Najlepšie mala dopadnúť spoločnosť Xiaomi, ktorá svoj medziročný trhový podiel zdvojnásobila.
Čínsky výrobca dosiahol 13%, čo je síce slušný úspech, no Apple je raz také dobré v segmente slúchadiel, ktoré začínajú na hranici 150$. A pokiaľ by raz nebolo najväčším výrobcom tohto druhu príslušenstva, určite sa bude hrdiť označením „najvýnosnejší“.
Na každom predanom kuse AirPods/AirPods Pro zarábajú v Cupertine desiatky či stovky dolárov. Aj preto nedávno predstavili AirPods Max. Do komentára nám napíšte, či „jablkové“ bezdrôtové slúchadlá používate a ak áno, ktorý je to model.
Známy zberateľ nezničených testovacích prototypov od spoločnosti Apple, Giulio Zompetti, zverejnil fotografie zariadenia, ktoré nás príjemne prekvapilo. Zvyšné prototypy, ktoré vlastní, mávajú poväčšine 5 a viac rokov, no v tomto prípade sa jedná o absolútnu novinku z dieľne technologického giganta.
Na dvoch fotografiách a jednom videu môžete vidieť špeciálny iPhone 12 Pro v záverečnej fáze testovania. Prezrádza to najmä dizajn, ktorý je na oko zhodný s finálnou verziou. Giulio získal verziu Pacific Blue, ktorá je tak isto veľkou novinkou av ponuke nahrádza Midnight Green.
Samotné zariadenie je dokonca funkčné a dá sa na ňom spustiť iOS 14, avšak jedná sa o špeciálnu verziu bez používateľského rozhrania. Tento softvér nazývame SwitchBoard a Apple ho roky používa pri testovaní iPhonov alebo iPadov. Nachádzajú sa tu takisto šikovné nástroje na spúšťanie procesov, ktoré za bežných okolností nie je možné používať.
Na obrázkoch v galérii môžete vidieť programy ako Console, USBHost, QRCode, Reliability známe z minulosti (starších prototypov), ale tak isto aj Ness a Astro, ktoré majú byť novinkou.
Na záver len malá drobnosť, ktorá sa týka zafarbenia zariadenia. Zahraničné média uvádzajú, že tu Apple pravdepodobne testovalo tmavší odtieň Pacific Blue.
Na jednej strane to tak z poskytnutých záberov skutočne pôsobí, no na strane druhej sa nám zdá, že tento efekt vytvára skôr nesprávne nasvietená scéna. Do komentára nám napíšte, čo si o tom myslíte vy.